Vol. 6 (2024): january-december: continuous publication
Original article

Audio Didactic Strategy Stories for the Development of Reading Habits

Gloria Estefania Haro-Guanin
Pontifical Catholic University of Ecuador
Bio
Abrahan Mora-Pérez
Pontifical Catholic University of Ecuador
Bio

Published 2024-08-14

Keywords

  • strategy,
  • reading habits,
  • reading,
  • legends

How to Cite

Haro-Guanin, G. E., & Mora-Pérez, A. (2024). Audio Didactic Strategy Stories for the Development of Reading Habits. Puriq, 6, e649. https://doi.org/10.37073/puriq.6.649

Métricas alternativas

Abstract

The research arises from the scarcity of reading habits among children at the initial level in the Jorge Álvarez Educational Unit. Students avoid the literary corner, showing disinterest in the infrastructure and books, which are often outdated or unappealing to them. It is proposed to contribute to a didactic strategy based on the use of audiobooks to promote reading. It adopts a qualitative perspective supported by the inductive method. The study involved mentor teachers, whose responses were collected through an open interview, and a content analysis was conducted.

The results obtained demonstrate that teachers apply reading animation techniques. However, the "tell me a story" strategy, using audiobooks based on legends, local myths, and adaptations of traditional tales with language grounded in their ethnic context, helps to arouse greater interest and motivation in early childhood education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Ayala, R. S. (2009). Cambia tus hábitos, cambia tu vida: Descubre cómo cambiar tus hábitos, detonar tu potencial y llevar una vida plena y productiva. Taller del Éxito.
  2. Briones-Quiroz, J. y Gómez-Mieles, V. (2022). Estrategia educativa para fomentar hábitos de lectura en niños de tres a cinco años. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 6(11), 54-74. https://doi.org/10.46296/yc.v6i11.0193
  3. Camizán García, H., Benites, L. y Damián Ponte, I. F. (2021). Estrategias de aprendizaje. TecnoHumanismo, 1(8), 1-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8179006
  4. Chávez Delgado, M. E., González Vergara, S. y Sepúlveda López, F. (2022). Revisión sistemática de literatura sobre programas de intervención en habilidades de lectura inicial. Páginas de Educación, 15(2), 98-127. https://doi.org/10.22235/pe.v15i2.2775
  5. Chica Rosales, M. J., Valenzuela Saltos, S. M., Casimansa Palma, F. A. y Alemán-Franco, A. N. (2022). La importancia de fomentar hábitos de lectura en estudiantes de segundo a séptimo grado para mejorar su comprensión lectora. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 7(8 (AGOSTO 2022)), 3327-3343. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9042872
  6. Cruz Gimeno, M. J. (2014). La lectura al amparo de la LOMCE: El Plan Lector. Forum Aragón: revista digital de FEAE-Aragón sobre organización y gestión educativa, 12, 37-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4754485
  7. Del Valle, M. J. (2012). Variables que inciden en la adquisición de hábitos de lectura de los estudiantes. Dirección General de Evaluación e Investigación Educativa. https://www.mineduc.gob.gt/digeduca/documents/investigaciones/habitos-lectura.pdf
  8. Fiestas Martínez, C. (2021). Audio Cuentos para mejorar la comprensión lectora en niños de segundo grado en el contexto de educación remota- San José, 2021 [Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. https://tesis.usat.edu.pe/bitstream/20.500.12423/3550/1/TIB_FiestasMartinezCelinaElizabeth.pdf
  9. Guerrero-Azpeitia, L. A. (2023). Trayectorias sociales de profesores y la formación de valores en estudiantes universitarios. Puriq, 5, e472. https://doi.org/10.37073/puriq.5.472
  10. Iza Dorronsoro, L. (2006). El plan de lectura en los centros de Educación Infantil y Primaria. Gobierno de Navarra. https://www.educacion.navarra.es/documents/713364/714655/elplandelectura.pdf/4cacb098-4adb-40fe-9d96-6a7f4260b126
  11. León Ordoñez, N. (2021). Estrategias y recursos didácticos para mejorar la comprensión lectora en los estudiantes de tercer año de la escuela de Educación General Básica Manuela Cañizares en el período 2019-2020 [Universidad Politécnica Saleciana]. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/20252/4/UPS-CT009122.pdf
  12. Mayanza, L. y Mora, A. (2022). Sabiduría andina chakana y sus colores, una herramienta didáctica para la educación intercultural bilingüe. Diálogo Andino, 67, 99-111. https://doi.org/10.4067/S0719-26812022000100099
  13. MINEDUC. (2022). Innovación educativa. Don Bosco. https://recursos.educacion.gob.ec/innovacion-educativa/
  14. MINEDUC. (2023). Lineamientos para orientar la selección de libros de lectura para el Plan lector de estudiantes y docentes. Gobierno del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/06/lineamientos-conformacion-plan-lector-institucional.pdf
  15. Moreira Suasti, G. A. y Carrión Mieles, J. E. (2021). Recursos digitales para fomentar la animación lectora en los estudiantes de la básica elemental: Español. Sinapsis: La revista científica del ITSUP, 2(20), 2. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8474709
  16. Ojeda, N., Morel, M., Álvarez, P., de Isasi, E. T., Escobar, K., Valiente, T., Villalba, C., Recalde, J. y Bernal, N. (2021). Guía para trabajar los audiocuentos aplicando DUA Primera Infancia. UNICEF. https://www.unicef.org/paraguay/media/6521/file/Gu%C3%ADa%20para%20trabahttps://repositorio.uniautonoma.edu.co/bitstream/handle/123456789/734/T%20P-M%20243%202022.pdf?sequence=1&isAllowed=yjar%20los%20audiocuentos%20aplicando%20DUA.pdf
  17. Orozco-Cazco, G. H., Cabezas-González, M., Martínez-Abad, F. y Abaunza, G. A. (2020). Variables Sociodemográficas que Inciden en las Competencias Digitales delProfesorado Universitario. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 12, Article 12. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.02
  18. Paredes Bermeo, E. E. (2020). Importancia del factor lúdico en el proceso enseñanza-aprendizaje [Propuesta de un manual de actividades lúdicas para la asignatura de Estudios Sociales, Universidad Andina Simón Bolívar]. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/8119/1/T3508-MINE-Paredes-Importancia.pdf
  19. Paulette Barberousse, A. y Vargas-Dengo, M.-C. (2019). Animación a la lectura y escritura en la Escuela Finca Guararí: Una experiencia lúdico-creativa desde el proyecto “Construyendo una propuesta de implementación” del Programa Maestros Comunitarios. Revista Electrónica Educare, 23(2), 128-142. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.7
  20. Reynosa Navarro, E. (2020). Estrategias didácticas para investigación científica: Relevancia en la formación de investigadores. Universidad y Sociedad Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos, 12(1), 259-266. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-259.pdf
  21. Riascos Balanta, L. K. (2021). El Audio Cuento como Estrategia Pedagógica para la Recuperación de la Oralidad y los Saberes tradicionales Afrodescendientes en estudiantes de primero y cuarto grado de primaria de la Institución Educativa Agrícola Justiniano Ocoró Sede Escuela Mixta Urbana Bella del Municipio de Timbiquí Cauca. [Licenciatura en Educación para la Primera Infancia, Corporación Universitaria Autónoma del Cauca]. https://repositorio.uniautonoma.edu.co/bitstream/handle/123456789/734/T%20P-M%20243%202022.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  22. Ripalda, V., Macías, J. y Sánchez Mata, M. (2020). Rincón de lectura, estrategia en el desarrollo del lenguaje. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(14), 127-138. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2616-79642020000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es
  23. Rondón, F. E. (2018). Beneficios de leer cuentos a nuestros niños. El Aula, vivencias y reflexiones, 71, 193-196. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/44884/art14.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  24. Santamaría Chávez, E. F. y Vega Intriago, J. O. (2022). La motivación en el aprendizaje de la lectura en los estudiantes. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(Extraordinario), Article Extraordinario. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1641
  25. Silva Gonçalves, M. C. (2022). Educação Contemporânea (1a Edición, Vol. 38). Belo Horizonte. https://www.academia.edu/78322882/Educa%C3%A7%C3%A3o_Contempor%C3%A2nea_38
  26. Tuapanta Yanchatuña, M. F. T. (2023). El Audio cuento en el desarrollo de la conciencia fonológica en los niños del nivel preparatorio. [Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/39058/1/TESIS%20FINAL_TUAPANTA%20MAR%C3%8DA-signed-signed-signed.pdf