To 200 years of Independence in Peru and the role of History counted from the otredad
Published 2022-01-19
Keywords
- History,
- independence,
- otherness,
- bicentennial
How to Cite
Copyright (c) 2022 Jesús Wiliam Huanca Arohuanca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The idea of Republic has collapsed when scholars in history opted for partiality by only highlighting the role of the main characters, leaving aside the true protagonists of history. The construct unfolds within the qualitative design, accompanied by the grounded theory in which the ontology and the suigéneris version of the four “others” that pose their position on the role of history are collected. The intention of the treaty is not to detract from the contribution of the men who daily strived to keep the science called history on its feet, but to critically question its role, by not showing or presenting the events experienced from otherness. So, if today this subject is changing, there are still certain shortcomings of continuing to write from the glass desk and comfort without sociohistorical criteria; for, if it continues like this, history as such is condemned to nothing more than a past of bad breath.
Downloads
References
- Cavieres-Fernández, E., Uzcátegui, R. y Castro, L. (2020). Textos escolares chilenos y peruanos y sus narrativas sobre participación ciudadana durante las independencias nacionales. Implicancias para la formación ciudadana. Diálogo Andino, 63, 271–283. https://doi.org/10.4067/s0719-26812020000300271
- Contreras, C. (2011). Independencia sí, Revolución no. Laicacota. http://laicacota.blogspot.com/2011/10/peru-independencia-y-economia-1810-1825.html
- Cubas, R. (2016). Oportunidades de Diversificación Industrial a partir de la demanda de la minería. In Metas del Perú al Bicentenario. Consorcio de Universidades.
- Escanilla, S. (2013). La transformación política de la sociedad virreinal. La guerra de independencia en el Perú 1820-1824. XIV Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Departamento de Historia de la Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional de Cuyo.
- Eslava, L. (2019). El estado desarrollista: independencia, dependencia y la historia del Sur. Revista Derecho Del Estado, 43, 25–65. https://doi.org/10.18601/01229893.n43.03
- Farfán-Cano, G. G. (2020). Perspectiva acerca de la enfermedad por coronavirus 2019 (COVID-19). Revista Científica Digital INSPILIP, 4(2), 1–25. https://doi.org/10.31790/inspilip.v4i2.93.g168
- Glave, L. M. (2015). Guerra, política y cultura en la génesis de la independencia andina 1808-1815. In C. Contreras & L. M. Glave (Eds.), La Independencia del Perú: ¿Concedida, conseguida, concebida? (Primera Ed, pp. 305–354). IEP.
- González-Jaramillo, V., González-Jaramillo, N., Gómez-Restrepo, C., Palacio-Acosta, C. A., Gómez-López, A. y Franco, O. H. (2020). Proyecciones de impacto de la pandemia COVID-19 en la población colombiana, según medidas de mitigación. Datos preliminares de modelos epidemiológicos para el periodo del 18 de marzo al 18 de abril de 2020. Rev. Salud Pública, 22, 1–6. https://doi.org/10.15446/rsap.V22.85789
- Huanca-Arohuanca, J. W. (2020). Caleidoscopio social al Covid-19: pánico y desesperación en tiempos de aislamiento. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 226–231. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1836
- Huanca-Arohuanca, J. W. (2021a). Narrativas de guerra y resistencia: participación de la mujer austral del Perú en la Guerra del Pacífico. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 13, 50–59. https://doi.org/10.5281/zenodo.4395218
- Huanca-Arohuanca, J. W. (2021b). Poder mediático y terrorismo de derecha: cuando salvar al Perú es lo único que queda. Revista Revoluciones, 3(4), 1–5. https://doi.org/10.35622/j.rr.2021.04.001
- Huanca-Arohuanca, J. W. (2021c). Un fantasma recorre el Perú del Bicentenario: lecciones y voluntad popular en las elecciones de 2021. Revista Revoluciones, 3(3), 1–4. https://doi.org/10.35622/j.rr.2021.03.001
- Huanca-Arohuanca, J. W., Asqui, M. L., Mamani, D., Mamani-Coaquira, H., Huayanca, P. C. y Charaja, F. (2021). Habilidades lingüísticas y comprensión lectora en la oquedad del siglo XXI: una mirada a la Institución Educativa Politécnica de Puno – Perú. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 5(18), 537–555. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.194
- Huanca-Arohuanca, J. W. y Pilco, N. (2021a). Acciones revolucionarias en América Latina: Puno y el Alto Perú durante el proceso de independencia (1809-1825). Chakiñan. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 14. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1364
- Huanca-Arohuanca, J. W. y Pilco, N. (2021b). Transición del virreinato a la República: caleidoscopio sociopolítico-económico del altiplano puneño en la Independencia de Perú (1815-1825). Diálogo Andino, 65, 379–391. http://dialogoandino.cl/wp-content/uploads/2021/07/28-HUANCA-PILCO-RDA-65.pdf
- Huanca-Arohuanca, J. W., Sapana, N., Casa, M. D. y Vargas, K. R. (2021). Articulación entre pedagogía y las relaciones humanas: un análisis a los estudiantes quechuas del Instituto Horacio Zevallos Gámez – Cusco. Horizonte de La Ciencia, 11(20), 216–226. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.907
- Lossio, J. (2021). Pandemias y salud pública. Historias de cuarentenas y vacunaciones (1.a ed). Ministerio de Cultura del Perú.
- Ríos, P., Calderón, L., Piedra, S., Guerrero, J. y Narváez, A. (2021). Proposal for territorial analysis to face the SARS-CoV-2 pandemic based on the Profile of pneumonia and Influenza in Ecuador 2016-2018. Atención Primaria, 53(5), 102021. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2021.102021
- Soux, M. L. (2010). El complejo proceso hacia la independencia de Charcas (1808-1826). Guerra, ciudadanía, conflictos locales y participación indígena en Oruro. Institut français d’études andines. https://doi.org/10.4000/books.ifea.6308
- Trejos-Gil, C. A. (2020). Implicaciones ontológicas en el aprendizaje a partir del distanciamiento social impuesto por la pandemia COVID-19. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25, 231–247. https://doi.org/10.5281/zenodo.4087453
- Walker, C. (2015). Tupac Amaru y el bicentenario. Revista Argumentos, 3, 25–29. https://argumentos-historico.iep.org.pe/articulos/tupac-amaru-y-el-bicentenario-2/
- Zapata, M. (2018). A propósito del bicentenario: Ambigüedades en la independencia de Arequipa About the bicentennial: Ambiguities in the independence of Arequipa. Revista de Investigación Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades, 1(1), 64–75. https://doi.org/10.25127/rcsh.20181.285