Vol. 3 No. 4 (2021): PURIQ (September-December)
Articles

Logics of Justice and Emancipation: A Reading by Nancy Fraser

Javier Fernández B.
University of Chile
Bio

Published 2021-09-11

Keywords

  • Distribution,
  • acknowledgment,
  • Nancy Fraser

How to Cite

Fernández B., J. (2021). Logics of Justice and Emancipation: A Reading by Nancy Fraser. Puriq, 3(4), 610–621. https://doi.org/10.37073/puriq.3.4.241

Métricas alternativas

Abstract

This paper is a reading on Nancy Fraser's political thinking based mainly on the text From distribution to recognition? Dilemmas of justice in the <<postsocialist>> age. We argue that it is possible to find significant contributions from the North American thinker that would allow for the articulation of policies that go beyond both identity politics and economic issues, enabling fundamental mixtures for a society to come. We reflect on how Fraser's proposal would make sense with new directions and how it would account for elements currently under debate that could set up a new framework of meaning from the field of political theory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Acemoglu, D., & Robinson, J. (2019). El pasillo estrecho: Estados, sociedades y cómo alcanzar la libertad. Deusto.
  2. Balibar, É. (2012). Ciudadanía. Adriana Hidalgo.
  3. Barbosa, S. (2019). Axel Honneth y Nancy Fraser, una Teoría Crítica de la sociedad capitalista para la contextualización de las luchas del presente. Ágora UNLaR, 4(9), 30-42.
  4. Errejón, I., & Mouffe, C. (2016). Construir pueblo. Hegemonía y radicalización de la democracia. Icaria.
  5. Fraser, N. (2000). ¿De la redistribución al reconocimiento? Dilemas de la justicia en la era <>. En N. L. Review. Akal.
  6. Fraser, N. (2006). La justicia social en la era de la política de la identidad: Redistribución, reconocimiento y participación. En A. Honneth, & N. Fraser, ¿Redistribución o reconocimiento? un debate filosófico-político (págs. 13-88). Morata.
  7. Lobatón, R. (2018). Redistribución, reconocimiento y participación: dimensiones de la justicia social desde Nancy Fraser y Axel Honneth. En D. Ferrara, Políticas educativas y su impacto en las comunidades: Investigación en educación para la justicia social (págs. 209-227). UCM.
  8. Mouffe, C. (1998). El retorno de lo político. Paidós.
  9. Mouffe, C. (2016). La paradoja democrática. Guedisa.