E-learning and competence-based learning in higher university education
Published 2023-06-13
Keywords
- Competence-based learning,
- Competence-based learning, e-learning, virtual teaching, technological infrastructure, virtual platforms.,
- virtual teaching,
- technological infrastructure,
- virtual platforms
How to Cite
Copyright (c) 2023 Jhonatan Hinojosa-Mamani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The general objective of the article is to determine the relationship between e-learning and competency-based learning in university higher education. The research approach is quantitative of a descriptive-correlational type and a non-experimental-transectional design. The study population amounts to 463 students, to determine the sample, simple random non-probabilistic sampling was applied, with the sample being 210 students from the study programs of the Faculty of Social Sciences: Sociology, Anthropology, Communication Sciences. Social, Art and Tourism of the National University of the Altiplano-Puno. The study concludes that there is a significant relationship between the study variables according to the Rho Spearman correlation: technological infrastructure and attitudinal learning (0.000 < 0.05), virtual platforms and conceptual learning (0.000 < 0.05), virtual teaching and procedural learning (0.000 < 0.05).
Downloads
References
- Apuke, O. D. (2017). Quantitative Research Methods: A Synopsis Approach. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 6(11), 40-47. https://doi.org/10.12816/0040336
- Area-Moreira, M. y Adell, J. (2009). E-Learning: enseñar y aprender en espacios virtuales. Ediciones Aljibe. https://www.researchgate.net/publication/216393113_E-Learning_ensenar_y_aprender_en_espacios_virtuales
- Azañero, M. A. (2022). Aula virtual y el aprendizaje por competencias en los estudiantes de una Universidad Privada de Trujillo, 2021 [Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/87639/Azañero_SMA-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Burgos-Zavaleta, V. (2007). Evaluación del desarrollo de experiencias en e-learning en América Latina [Universidad de Piura]. https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/1821/MAS_DET_001.pdf
- Cabrera, G. R. (2021). Clima del aula virtual y logro de competencias en ciencias sociales, nivel secundaria en educación remota de emergencia, UGEL 07-2021 [Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/80318/Cabrera_CGR-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Comet, C. (2016). Percepción de los Estudiantes Universitarios sobre la incidencia de los factores Socioculturales en la implementación de la teleformación en el Paraguay. Academo, 3(1).
- Copari, F. (2014). La enseñanza virtual en el aprendizaje de los estudiantes del instituto superior tecnológico Pedro Vilcapaza-Perú. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 5(1), 14-21. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682014000100002
- Cumpa, M. C. y Gálvez, P. L. (2021). La educación virtual y el aprendizaje autónomo en época de pandemia. Centro Sur, 4(3), 1-13. https://doi.org/https://doi.org/10.37955/cs.v4i3.182
- Duart, J. M. (2006). Estrategias en la introducción y uso del e.Learning en educación superior. Revista de la Fundación Educación Médica, 9(S02), 13. https://doi.org/10.33588/fem.9S02.46
- Espinoza, A. R. (2018). Influencia del aula virtual en el rendimiento académico en los estudiantes de la Institución Educativa Secundaria Túpac Amaru-Paucarcolla 2017 [Universidad Nacional del Altiplano]. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/16183
- Fonseca, P. M. y Mancheno, M. J. (2021). Elearning un efecto inesperado del covid 19 Elearning an unexpected effect of covid 19 Elearning um efeito inesperado do covid 19. Polo del conocimiento, 6(4), 970-994. https://doi.org/10.23857/pc.v6i4.2621
- Galán, I. (2020). La brecha digital en el mundo y por qué provoca desigualdad. https://www.iberdrola.com/wcorp/gc/prod/es_ES/comunicacion/docs/Infografia_mapa_mundial_Internet.pdf
- Gallardo, E. E. (2017). Metodología de la Investigación (Universidad Continental (ed.)). Universidad Continental. https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/4278/1/DO_UC_EG_MAI_UC0584_2018.pdf
- Gómez, D. A., Alvarado, R. A., Martínez, M. y Díaz de León, C. (2018). La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio de México. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 6(16). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611
- Granda, D. J. (2018). La educacion a distancia en Peru (Primera ed). Editorial Gráfica Real S.A.C. https://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_a_distancia_en_peru.pdf
- Gros, B. (2018). La evolución del e-learning: del aula virtual a la red. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 69. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20577
- Guzzetti, P. C. (2020). Plataforma virtual: una herramienta didáctica para el Proceso de Enseñanza Aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 2, 860-877. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.122
- Hernández, A. S., Carro, E. H. y Martínez, I. (2019). Plataformas digitales en la educación a distancia en México, una alternativa de estudio en comunicación. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(60). https://doi.org/10.6018/red/60/07
- Hernandez, R., Fernández, C. y Baptista, M. del P. (2014). Metodología de la investigación (McGRAW-HIL). http://observatorio.epacartagena.gov.co/wpcontent/%0Auploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sextaedicion.%0Acompressed.pdf
- Honoria, F., Tutivén, V., Esther, J., Castro, L., Ana, C. y Pérez, M. (2021). La brecha digital en el proceso de aprendizaje durante tiempos de pandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 3096-3107. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.515
- Huachaca, M. J. (2018). Fundamentos Teóricos de la Informática Educativa, impacto de la Informática en el ámbito educativo, Fundamento epistemológico, el software como recurso didáctico-pedagógico en la enseñanza. [Universidad Nacional de Educacion]. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14039/4127/Informática educativa.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- Huanca, J., Supo, F., Sucari, R. y Supo, L. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Innovaciones Educativas, 22(Especial), 115-128. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3218
- INEI. (2021). informe técnico Estadísticas de las Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. https://m.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/01-informe-tecnico-tic-iv-trimestre-2021.pdf
- Inga, D. y Aguirre, F. (2021). enfoque de la educación virtual desde una perspectiva holístico frente a la pandemia del COVID-19. Cátedra, 4(1), 81-97. https://doi.org/10.29166/catedra.v4i1.2727
- Llontop, A. (2021). El aula virtual para el desarrollo de competencias en una unidad didáctica, en estudiantes de ingeniería en una universidad pública [Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/69910/Llontop_SA-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Mamani-Cori, V., Padilla, T., Cervantes, S., Caballero, L. y Sucari, W. (2021). Estrategias y recursos didácticos empleados en la enseñanza/aprendizaje virtual en estudiantes universitarios en el contexto de la Covid-19. Revista Innova Educación, 4(1), 78-91. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.01.006.es
- Manterola, C. y Otzen, T. (2014). Estudios Observacionales: Los Diseños Utilizados con Mayor Frecuencia en Investigación Clínica. International Journal of Morphology, 32(2), 634-645. https://doi.org/10.4067/S0717-95022014000200042
- Martínez, A., Cegarra, J. G. y Rubio, J. A. (2012). Aprendizaje basado en competencias: Una propuesta para la autoevaluación del docente. Profesorado, 16(2), 373-386. https://www.redalyc.org/pdf/567/56724395018.pdf
- Martinez, J. A. (2020). Aplicación del e-learning para la mejora del aprendizaje por competencias de los estudiantes del sexto ciclo de la carrera de administración bancaria en el Instituto Peruano de Turismo y Finanzas año 2018 [Universidad San Martin De Porres]. https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/6591
- Mayta, A. T. (2022). Influencia del covid 19 en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes del programa de artes plásticas de la Universidad Nacional del Altiplano 2020-II [Universidad Nacional del Altiplano]. http://repositorio.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/18785/Mayta_Quiza_Andres_Tomas.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Milla de Leon, J. A. (2021). El uso del aula virtual y el aprendizaje por competencias en los estudiantes de periodismo multiplataforma digital de una Universidad Privada de Lima [Universidad San Martin de Porres]. https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/9066/milla_dlmja.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Molina, P. F., Molina, A. R. y Gentry, J. (2020). El e-learning y la evolución en la enseñanza y aprendizaje de la educación superior. Dominio de las Ciencias, 6(4), 491-500. file:///C:/Users/LENOVO/Downloads/Dialnet-ElElearningYLaEvolucionEnLaEnsenanzaYAprendizajeDe-8385962.pdf
- Mora-Vicarioli, F. (2019). Estado del arte de la evaluación de los aprendizajes en la modalidad del e-learning desde la perspectiva de evaluar para aprender: precisiones conceptuales. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 10(1), 58-95. https://doi.org/10.22458/caes.v10i1.2453
- Morales, M. V. (2020). Docencia remota de emergencia frente al covid-19 en una escuela de medicina privada de Chile [Universidad de Concepcion-Chiles]. http://repositorio.udec.cl/jspui/bitstream/11594/617/1/Tesis docencia remota de emergencia frente al covid-19 en una escuela de medicina privada de chile.Image.Marked.pdf
- Mujica, R. M. (2020). E-Learning Como Estrategia Pedagógica en la Educación Superior E-Learning as a Pedagogical Strategy in Higher Education. Revista Tecnológica -Educativa Docentes 2.0, 9(1), 37-41. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/103
- Nicolás, M. B., Fariña, E. y Area, M. (2013). Competencias digitales del profesorado y alumnado en el desarrollo de la docencia virtual. El caso de la Universidad de la Laguna. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 19(19), 227-245. https://doi.org/10.9757/Rhela.19.10
- Padilla, J. E., Vega, P. L. y Rincón, D. A. (2014). Fundamentos en pedagogías contemporáneas para la educación a distancia y virtual. Revista Entramado, 10(1), 272-295. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=265431574018
- Palma, A. M., Loor, T. D., Salazar, G. G. y Hernández, L. E. (2021). La tecnología: impacto en el proceso de enseñanza-aprendizaje sincrónico y asincrónico de las universidades públicas de Manabí. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(5), 97-116. https://doi.org/10.51896/atlante/SIKT5039
- Palma, J. M. (2020). El e-learning como modalidad de enseñanza y aprendizaje en las instituciones educativas peruanas [Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/53680
- Pando, V. (2018). Tendencias didácticas de la educación virtual: Un enfoque interpretativo. Propósitos y Representaciones, 6(1), 463-484. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.167
- Pimienta, J. (2012). Las competencias en la docencia universitaria. Pearson Educacion. http://www.untumbes.edu.pe/vcs/biblioteca/document/varioslibros/1118. Las competencias en la docencia universitaria. Preguntas frecuentes.pdf
- Prince, Á. C. (2021). La brecha digital como obstáculo al derecho universal a la educación en tiempos de pandemia. Journal of the Academy, 4, 26-41. https://doi.org/10.47058/joa4.3
- Pupuche, W. O. (2022). Uso del aula virtual y el aprendizaje por competencias durante el COVID-19 en estudiantes de Institución Educativa 16002, Jaén [Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/79080/Pupuche_AWO-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Salas, M. (2016). Concepciones y percepciones de la calidad del e-learning en América Latina [Universitat de Barcelona]. http://tdx.cat/handle/10803/382622
- Santa, R. (2021). El e-Learning en Educación Primaria como consecuencia de la situación generada por el Covid-19: un estudio de caso. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 121-136. https://doi.org/10.6018/riite.439831
- Serna, G. J. (2022). Percepción de la enseñanza-aprendizaje virtualizado: docentes y estudiantes de universidades interculturales en el contexto del covid-19 [Universidad Nacional del Altiplano]. http://repositorio.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/18395/Serna_Silva_Giovanna_Jackeline.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Sotomayor, J. E. (2007). Aprendizaje Electrónico Aplicado Al Curso De Auditoría De Sistemas Utilizando Moodle Puno -2007. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/787
- Tippe, S. D. y Soto, S. L. (2021). Política educacional para una modalidad e-learning en la universidad a partir de la pandemia. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(2), 1-12. https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/1306/1394
- Vialart, M. N. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior, 34(3), 1-10. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300015
- Villamar, M. D., Otero, O. E. y Nivela, M. A. (2021). cambios de la tecnología usada en educación a través del tiempo. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(21), 1405-1418. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.284