Life Stories of Bullying: A Qualitative Research Experience in Secondary and High School
Published 2023-09-01
Keywords
- Student behavior,
- mental illness,
- learning difficulty,
- analysis of data
How to Cite
Copyright (c) 2023 Javier Darío Vergara-Castiblanco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
Bullying is a social problem that describes physical and psychological aggression based on group intimidation. The phenomenon is described and evaluated as a learning problem that influences the health of secondary and high school students. This event would apply life stories in physical, cognitive, psychological and social development; generating qualitative research with semi-structured interviews and image analysis. The phenomenological-hermeneutic method will be used with triangulation techniques and content analysis of the narrative biographical method, using the MAXQDA 2020 computer program. The results show that there are coexistence rivalries in primary and secondary, where physical, verbal and psychological conflicts intervene. In mental health, he showed academic, sports, work and cultural improvement. Learning disorders, obtained difficulties in reading, writing and mathematical analysis. It is concluded that relationships between peers disturb emotions and health with low academic performance that translates into suicide.
Downloads
References
- Alemany, C. (2019). Las Consecuencias Sociales de las Dificultades de Aprendizaje en Niños y Adolescentes. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, (11), 91-122. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2019.0004
- Alfonso, E., Martínez, Y., Fonseca, R., Tamayo, Y. y Acosta, M. (2019). Bullying o Acoso Escolar. Creatividad Frente al Rol de Adolescentes. Multimed: Revista Médica. Granma, 23(6), 1202-1215. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1420/1595
- Álvarez, K. (2016). Acoso Escolar y Habilidades Sociales en Adolescentes de dos Instituciones Educativas Estatales de Ate. UNIFÉ-Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades, 24(2), 205-215. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2016.v24n2.155
- Askell, H. y Lawson, M. (2015). Relationships Between Students’ Mental Health and Their Perspectives of Life at School. Health Education, 115(3/4), 249-268. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/HE-02-2014-0007/full/html
- Ballesteros, B., Alatorre, G., García, F., González, M. F., Luque, E., Mata, P., Del Olmo, M., Osuna, C., Padilla, T. y De Santiago, C. (2014). Taller de Investigación Cualitativa. (Vol. 1). UNED.
- Ballestín, B. y Fábregues, S. (2018). La Práctica de la Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales y de la Educación. UOC.
- Bautista, N. P. (2011). Proceso de la Investigación Cualitativa: Epistemología, Metodología y Aplicaciones. El Manual Moderno Colombia. https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxlZHVjYWNpb25wc2ljbGluaWNhfGd4OjM2MjgyZWNmZjhkMGJlNjU
- Bianchetti, A. (2019). El Necesario Vínculo entre lo Visual y la Investigación Cualitativa. Cadernos de Pesquisa, 49(173), 344-349. https://doi.org/10.1590/198053146102
- Blanco, S., González, C. y Velasco, J. (2020). Nuevas Herramientas para Viejos Problemas: Acoso y Ciberacoso a través de un Análisis de Sentencias. Tecnología, Ciencia y Educación, (15), 51-80. https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/367
- Bolívar, A. (2012). Metodología de la Investigación Biográfico-Narrativa: Recogida y Análisis de Datos. Dimensões Epistemológicas e Metodológicas da Investigação (auto)biográfica. PUCRS, Tomo II, 79-109.
- Borja, C., Gómez, C., Barzola, M., Malca, S., Alvarado, E., Vilchez, A. y Díaz, F. (2020). Análisis de la Variable Acoso Escolar: Un Aporte desde la Producción Científica Latinoamericana. Propósitos y Representaciones: Revista de Psicología Educativa, 8(2), 1-6. https://www.readcube.com/articles/10.20511%2Fpyr2020.v8n2.451
- Clareth, A., Mendoza, L., Gómez, C., Urzola, H. y Córdoba, P. (2015). Caracterización del Fenómeno del Bullying desde la Perspectiva de la Víctima, Victimario y Testigo. Cultura Educación y Sociedad, 6(2), 91-106. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/846
- Contreras, A. (2013). El Fenómeno de Bullying en Colombia. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 4(2), 100-114. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517751544011
- Cordeiro, J., Valente, G., De Oliveira, W., Da Silva, J., Medeiros, M. y Lossi, M. (2015). Emotions of Students Involved in Cases of Bullying. Enfermagem: Text & Context Nursing, 24(2), 344-352. http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072015003430013
- Córdova, A., Ramón, E., Silvestre, K. y Cruz, C. (2012). Bullying y Consumo de Drogas. Revista de Psicología: Universidad de Antioquia, 4(2), 21-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4865186
- Chárriez, M. (2012). Historias de Vida: Una Metodología de Investigación Cualitativa. Revista Griot, 5(1), 50-67. https://revistas.upr.edu/index.php/griot/article/view/1775
- De la Peña, C. y Bernabéu, E. (2018). Dislexia y Discalculia: Una Revisión Sistemática Actual desde la Neurogenética. Universitas Psychologica, 17(3), 1-11. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-3.ddrs
- Delgado, X. y Zapata, M. (2018). Déficit de Memoria Operativa en los Trastornos del Neurodesarrollo. Psicogente, 21(39), 216-227. https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2832
- De Oliveira, W., Lossi, M., Malta, F., Lopes, D., Mariano, A. y Carvalho, D. (2015). Causas del Bullying: Resultados de la Investigación Nacional de la Salud del Escolar. Revista Latino-americana de Enfermagem, 23(2), 275-282. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281439483013
- Enríquez, M. y Garzón, F. (2015). El Acoso Escolar. Saber-Ciencia y Libertad, 10(1), 219-233. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2015v10n1.983
- Erazo, O. (2016). Problemas de Conducta en el Aula, Relaciones entre la Integración Sensorial, Problemas de la Atención y la Conducta. Revista de Psicología GEPU, 7(1), 224-242. https://drive.google.com/file/d/0B_amNUZGjsD9dG51NEdRVHpSVG8/view
- Fuster, D. (2019). Investigación Cualitativa: Método Fenomenológico Hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-215. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992019000100010
- Gaeta, M., Otero, V., Rodrigo, M. y Rodrigo, M. (2020). Problemas de Convivencia Escolar desde la Mirada del Alumnado de Educación Secundaria. Estudios Pedagógicos, 46(2), 341-357. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000200341
- Garaigordobil, M. y Larrain, E. (2020). Acoso y Ciberacoso en Adolescentes LGTB: Prevalencia y Efectos en la Salud Mental. Comunicar: Revista Científica de Educomunicación, 28(62), 79-90. https://doi.org/10.3916/C62-2020-07
- Gil, J. (2016). Técnicas e Instrumentos para la Recogida de Información. UNED. https://www.calameo.com/read/0019555911a566c110989
- Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
- Herrera, M., Romera, E. y Ortega, R. (2018). Bullying y Cyberbullying en Latinoamérica. Un Estudio Bibliométrico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 125-155. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14054854006
- Li, J., Li, J., Jia, R., Wang, Y., Qian, S. y Xu, Y. (2020). Mental Health Problems and Associated School Interpersonal Relationships among Adolescents in China; A Cross-Sectional Study. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 14(12), 1-10. https://doi.org/10.1186/s13034-020-00318-6
- Martínez, M. (2017). Programa Gestión@: Programa Psicoeducativo en Línea para Adolescentes con Elevada Ansiedad. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(3), 46-52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6087727
- Molano, G. y Polanco, A. (2018). Dificultades de Aprendizaje y su Incidencia en la Adolescencia. Prisma Social N° 23: Revista de Ciencias Sociales, (23), 366-387. https://revistaprismasocial.es/article/view/2785
- Muñoz, G. (2017). Investigaciones sobre el Acoso Escolar en España: Implicaciones Psicoeducativas. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 104-118. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338252055008
- Musalem, R. y Castro, P. (2015). Qué se sabe de Bullying. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 14-23. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.002
- Nasheeda, A., Hassan, N. y Hassan, S. (2017). Relationships Between Bullies, Victims and Mental Health Issues among Adolescents. Saruna: The Maldives National Journal of Researh, 5(1), 23-44. https://www.researchgate.net/publication/319987353_Relationships_between_bullies_victims_and_mental_health_issues_among_adolescents
- Ortegón, R., Juliá, O. y Torrella, L. (2018). Programa PDA Bullying, una Propuesta de Buenas Prácticas para Superar el Acoso Escolar. Revista Ámbitos de Psicopedagogía y Orientación. Fields of Educational Psychology and Counselling, (49), 115-126. https://pdabullying.com/es/resource/una-proposta-de-bones-practiques-per-a-superar-lassetjament-escolar
- Osorio, J. R. (2014). El Método Biográfico Narrativo para la Investigación en Ciencias Sociales y Humanas. En: Díaz, A. y Luna, A. B. (Coords.). Metodología de la investigación educativa: aproximaciones para comprender sus estrategias. (189-214). Díaz de Santos.
- Postigo, S., Schoeps, K., Ordóñez, A. y Montoya, I. (2019). ¿Qué dicen los Adolescentes sobre el Acoso Escolar? Annals of Psychology, 35(2), 251-258. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.2.301201
- Pretto, A. (2011). Analizar las Historias de Vida: Reflexiones Metodológicas y Epistemológicas. Revista de Humanidades: Tabula Rasa, (15), 171-194. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39622587010
- Resett, S. (2016). Una Caracterización del Acoso Escolar en la Adolescencia: Quiénes, Cómo y Dónde se Agrede. Perspectivas en Psicología, 13(1), 11-20. http://perspectivas.mdp.edu.ar/revista/index.php/pep/article/view/247
- Rivera, J. y Arias, M. (2020). Acoso Escolar contra Jóvenes LGBT e Implicaciones desde una Perspectiva de Salud. Salud UIS: Revista de la Universidad Industrial de Santander, 52(2), 147-151. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistasaluduis/article/view/10685
- Ruíz, J. (2012). Metodología de la Investigación Cualitativa. Publicaciones de la Universidad de Deusto.https://books.google.com.co/books?id=WdaAt6ogAykC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
- Ruíz, P. (2013). Los Problemas Escolares en la Adolescencia. Pediatría Integral, 17(2), 117-127. https://www.pediatriaintegral.es/numeros-anteriores/publicacion-2013-03/los-problemas-escolares-en-la-adolescencia/
- Sans, A., Boix, C., Colomé, R., López, A. y Sanguinetti, A. (2012). Trastornos del Aprendizaje. Pediatría Integral, 16(9), 691-699. https://www.pediatriaintegral.es/numeros-anteriores/publicacion-2012-11/trastornos-del-aprendizaje/
- Santoyo, D. y Frías, S. (2014). Acoso Escolar en México: Actores Involucrados y sus Características. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 44(4), 13-41. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27032872002
- Stives, K., May, D., Pilkinton, M., Bethel, C. y Eakin, D. (2018). Strategies to Combat Bullying: Parental Responses to Bullies, Bystanders, and Victims. Youth & Society, 51(3), 358-376.
- Timmermanis, V. y Wiener, J. (2011). Social Correlates of Bullying in Adolescents with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Canadian Journal of School Psychology, 26(4), 301-318.
- Vanega, S., Sosa, M. y Castillo, R. (2018). Acoso Escolar, Ira y Depresión en Adolescentes Mexicanos: Un Estudio Preliminar de la Eficacia de una Intervención. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 5(2), 49-54. https://www.researchgate.net/publication/324776493_Acoso_escolar_ira_y_depresion_en_adolescentes_mexicanos_un_estudio_preliminar_de_la_eficacia_de_una_intervencion
- Velasco, J., Seijo, D. y Vilariño, M. (2013). Consecuencias del Acoso Escolar en la Salud Psicoemocional de Niños y Adolescentes. Psicología y Salud II. Salud Física y Mental, 14(1), 113-126.