Vol. 6 (2024): january-december: continuous publication
Original article

Philosophizing about racial issues, an approach from the Universidad de Oriente

Liliana Masó-Hechavarría
Universidad de Oriente
Bio
Alina María Cuadréns-Villalón
Universidad de Oriente
Bio
Eliannys Zamora-Arévalo
Universidad de Oriente
Bio

Published 2024-02-07

Keywords

  • Philosophizing,
  • race,
  • raciality

How to Cite

Masó-Hechavarría, L., Cuadréns-Villalón, A. M., & Zamora-Arévalo, E. (2024). Philosophizing about racial issues, an approach from the Universidad de Oriente. Puriq, 6, e557. https://doi.org/10.37073/puriq.6.557

Métricas alternativas

Abstract

Introduction, the issue of raciality reflects influences from higher social classes; contexts historically determined by diversity of cultural, economic, religious, political and other practices. The authors of this research assumed it was pertinent to philosophize about the racial issue in order to raise the quality of the pedagogical process. Materials and methods, theoretical and empirical methods and investigative techniques supported by materialist dialectics were used. Results, the need to treat the topic from the curricular at the Universidad de Oriente was determined. Conclusions, a strategy was proposed that contributes to the theoretical-methodological treatment of raciality in programs, study plans, curricula and disciplines, taking into account that government policies require addressing this issue in order to transform the current state of raciality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Abd Allah- Álvarez, S. (2014). Elogio de la altea, la racialidad en discusión. . Revista Temas, Vol.79, 117–119. https://afrocubanas.com/wp-content/uploads/2020/10/Elogio-de-la-altea-la-racialidad-en-discusion.pdf
  2. Carrazana, M. (2022). Antecedentes de la racialidad en Cuba. Comportamiento actual. ISLAS, 64(202), 48–59. https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1227
  3. Figueroa, A. G. (2020). La enseñanza de la filosofía y el pensamiento crítico en la educación media en San Juan de Pasto, Colombia. Conrado, Vol. 16 (77), 244–251. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600244
  4. Granados, J., Vargas, C. V., & Vargas, R. A. (2020). La formación de profesionales competentes e innovadores mediante el uso de metodologías activas. Universidad y Sociedad., 12, 343–349.
  5. Guadarrama, P. (2017). Huellas del filosofar en Latinoamérica y Colombia. Universidad Santo Tomás. https://ediciones.usta.edu.co/index.php/publicaciones/humanidad/huellas-del-filosofar-en-latinoam%C3%A9rica-y-colombia-detail
  6. Guanche, J. (1996). Etnicidad y racialidad en la Cuba actual. Temas, Vol.7, 51–57. https://ftp.isdi.co.cu/Biblioteca/BASE%20DE%20DATOS%20DE%20GREENSTONE/revistat/import/Revista%20Temas/No.%207%20-%201996/ART%206.pdf
  7. Kant, I. (2000). Lógica. (Akal, Ed.).
  8. Manzano, M. (2017). Raza y racialidad: colores y enfoques que matizan una realidad. Revista Santiago, 131–138. https://santiago.uo.edu.cu
  9. Ríos, L. A. (2016). La imperiosa necesidad de aprender a Filosofar. Monografías.
  10. Rochina, S. C., Ortiz, J. C., & Paguay, L. V. (2020). La metodología de la enseñanza aprendizaje en la educación superior: algunas reflexiones. Revista Universidad y Sociedad, 12 (1), 386–389. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100386&lng=es&tlng=es
  11. Sierra, R. A. (2004). Modelo teórico para el diseño de una estrategia pedagógica en la educación primaria y secundaria básica. [Tesis Doctorado. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona]. https://docplayer.es/41154957-Modelo-teorico-para-el-diseno-de-una-estrategia-pedagogica-en-la-educacion-primaria-y-secundaria-basica.html
  12. Sosa, A. M., & Delgado, Y. (2022). Contribuciones desde las concepciones de equidad en la educación a la relación calidad-equidad. Revista Cubana de Educación Superior, vol.41, 1–8. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000400008&lng=es&tlng=es
  13. Tinoco-Izquierdo, W. E., & Tinoco-Cuenca, N. P. (2018). El proceso de enseñanza aprendizaje en la educación superior: aprender para aprender durante toda la vida. Revista Maestro y Sociedad., Vol. 15, 409–419. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4000/3454
  14. Tozzi, M. (2007). Sobre la didáctica del aprendizaje del filosofar. Diálogo Filosófico , Vol.23. https://www.dialogofilosofico.com/index.php/dialogo/article/view/377
  15. Unesco. (2015). Educación 2030: Declaración de Incheon y marco de acción hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Unesco. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/ESP-Marco-de-Accion-E2030-aprobado.pdf
  16. Vega, L. (2019). Políticas para la equidad racial. Un reto en el contexto cubano actual. . Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 1(2), 1–12. http://scielo.sld.cu