Vol. 1 No. 01 (2019): PURIQ (January-June)
Articles

Discourse and discursive expressions of the teaching staff How are gender stereotypes reproduced?

Georgette Vargas Huanca
Universidad Antonio Ruiz de Montoya
Ítalo Jaime Quispe Pérez
Universidad Antonio Ruiz de Montoya

Published 2019-07-05

Keywords

  • Discourse,
  • discursive expressions,
  • gender,
  • gender-based violence,
  • habitus

How to Cite

Vargas Huanca, G., & Quispe Pérez, Ítalo J. (2019). Discourse and discursive expressions of the teaching staff How are gender stereotypes reproduced?. Puriq, 1(01), 48–56. https://doi.org/10.37073/puriq.1.01.11

Métricas alternativas

Abstract

The research carried out on how gender stereotypes are reproduced in the EBR teacher-student relationship has as its object of study the oral discourse of male and female teachers, which does not explain how gender stereotypes continue to be reproduced in schools despite of the care that teachers, aware of this problem, give to their hierarchical relationship with students. The objective of this article is to argue that if we consider the teacher-student relationship as a habitus, then the reproduction of gender stereotypes in schools is evident not only in the oral discourse of teachers, but also in diverse discursive expressions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. México D.F.: Grijalbo
  2. Bourdieu, P. (2000) La dominación masculina. Barcelona: Anagrama
  3. Lamas, M. (1986). La antropología feminista y la categoría “género”. Nueva Antropología, 8(30), 173-198
  4. Rubin, G. (1986). El tráfico de mujeres: Notas sobre la “economía política” del sexo. Nueva Antropología, 8(30), 95-145
  5. Barbieri de, T. (1993). Sobre la categoría género. Una introducción teórico-metodológica. Debates en sociología, (18), 145-169
  6. López, E. (2005). Propuesta para una educación no sexista: Coeducación e igualdad de sexos en el área de Educación Física. Educación física y deportes, 81. Recuperado de: http://www.efdeportes.com/efd169/la-coeducacion-eneducacion-fisica.htm
  7. Alonso, L. (2004). Pierre Bourdieu, el lenguaje y la comunicación: del análisis de los mercados lingüísticos a la denuncia de la degradación mediática. En Alonso, L.,
  8. Criadro, E. y Moreno, J. (eds.). Pierre Bourdieu, las herramientas del sociólogo. Madrid: Fundamento Alonso, L. (2000). “Pierre Bourdieu in memoriam (1930-2002). Entre la bourdieumanía y la reconstrucción de la sociología europea”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 97, pp. 9-28.
  9. Van Dijk, T. (2005). Política, ideología y discurso. Quórum Académico, 2(2), 15-47 Aymerich, M y Díaz, L (1989). Estrategias del discurso del profesor. Repeticiones y reformulaciones. Cable 3, s/n, 39-44
  10. Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
  11. Berger, P. y Luckmann, T. (1995). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu
  12. Bernstein, B. (2001). La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata Bolaños, L. y Jiménez-Cortés, R. (2007). La formación del profesorado en género. Revista de investigación educativa, 25(1), 77- 95
  13. De Longhi, A. (2000). El discurso del profesor y del alumno: análisis didáctico en clases de ciencias. Enseñanza de las ciencias, s/n, 201-216
  14. Edwards, V. (1989). Conocimiento escolar e identidad del maestro: dos aproximaciones etnográficas. Documento de trabajo N° 6. Santiago: PIIE
  15. Flores, R. (2017). Discursos y prácticas sobre masculinidad y feminidad en la escuela: El caso del Colegio Preuniversitario Trilce Los Olivos, 2015-2016. [Tesis de grado]. Tomado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/7352
  16. Guevara, Y. (2014). Percepción de violencia de género en los alumnos de la Universidad Nacional de Cajamarca sede Chota. [Tesis de grado]. Recuperado de http://repositorio.unc.edu.pe/handle/UNC/175