Dramatization as a didactic resource and oral expression of English in secondary education students
Published 2021-05-05
Keywords
- Dramatization,
- oral expression,
- learning English
How to Cite
Copyright (c) 2021 PURIQ
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The objective of the research was to determine the degree of influence of dramatization as a didactic resource on the level of oral expression of English. The type of research was empirical with a quasi-experimental design, in which 35 students of the first year of secondary education of EI participated. "Señor de Atoccasa" -Huancavelica, divided into two groups, control (18) and experimental (17). The instruments were a structured observation sheet and the checklist, applied in 30 class sessions. The results indicate that the students of the experimental group obtained better achievements in the evaluation of the level of oral expression of the English language, mediated by the rigorous implementation of the dramatization procedures.
Downloads
References
- Arksey, H. y O'Malley, L. (2005). Scoping studies: towards a methodological framework. [Artículo] International Journal of Social Research Methodology, 8:1, 19-32, DOI: 10.1080/1364557032000119616
- Boggino, N. y Rosekrans, K. (2004). Investigación–Acción: Reflexión crítica sobre la práctica educativa. [Libro] Homo Sapiens Ediciones.
- Boquete, M. (2011). El uso del juego dramático en la enseñanza de lenguas: las destrezas orales. [Tesis doctoral] Repositorio de la Universidad de Alcalá. Departamento de Filología. https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/16981
- Chiclote, C. (2005). Uso de actividades lúdicas para mejorar la pronunciación de los fonemas vocálicos 111 y /i: 1 en los alumnos de tercer grado de educación secundaria [Tesis de maestría] Universidad de Lambayeque.
- Cívicos, A. y Hernández, M. (2007). Algunas reflexiones y aportaciones en torno a los enfoque teóricos y prácticos de la investigación en trabajo social. [Artículo] Acciones e Investigaciones Sociales N° 23. Universidad de la Laguna. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2264596
- Desialova, L. (2009). Using different forms of Drama in EFL. Classroom. Humanising LanguageTeaching. http://www.hltmag.co.uk/aug09/sart07.htm
- English First (2016). EF Education First. EF EPI: EF English proficiency index.
- http://www.ef.edu/epi/downloads/.
- Fuegel, C. y Montoliu, M. (2000). Innovemos el aula: creatividad, grupos y dramatización. [Libro] Octaedro. 1era Edición. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=233236
- Gudiño, E. (2017). La Dramatización en el desarrollo de la producción oral del idioma inglés. (Tesis de Licenciatura) Universidad Central del Ecuador Facultad de Filosofía, Letras Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/13662/1/T-UCE-0010-010-2017.pdf
- Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.
- Instituto de Integración (2016). Informe 2016. http://www.integracion.pe/28-alumnos-colegios-publicos-estudian-mas-horas-al-dia/.
- Kovacs, G. (2013). Thesis: Applied Drama and Theatre - Drama Techniques in Teaching English for Specific Purposes. [Tesis doctoral] Sapientia Hungarian University of Transylvania. https://www.academia.edu/35988970/Applied_Drama_and_Theatre_Drama_Techniques_in_Teaching_English_for_Specific_Purposes
- Ministerio de Educación de Perú. (2016). Plan de implementación al 2021 de la política nacional de enseñanza, aprendizaje y uso de idioma inglés – Política “Inglés, puertas al mundo.” http://www.minedu.gob.pe/ingles-puertas-al-mundo/.
- Ninamango, P. (2008). Actitudes hacia el aprendizaje del idioma inglés en estudiantes de educación secundaria de Gestión Pública en el Perú. [Tesis de maestría] Repositorio de la Universidad Nacional de Educación. http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/1124/TL%20SH-Lx-ii%20I69%202014.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Pérez, I. (2015). La importancia del idioma inglés. [Artículo] Fundación Luis Amigo. https://www.researchgate.net/publication/281915812_La_importancia_del_idioma_ingles
- Salas, J. (2017). El uso del teatro en la clase de inglés como estrategia didáctica. En revista InterSedes. Vol.17 N.36, San José. Universidad de Costa Rica.
- http://dx.doi.org/10.15517/isucr.v17i36.27467
- Torres, A. (2017). El drama como herramienta en el aula de lengua inglesa. (Tesis de grado en Lengua Inglesa) Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/63009/TFG%20ADORACION%20TORRES%20PARISH.pdf?sequence=1
- Ucar, X. (1992). La animación socio cultural. [Libro] Universitat Autónoma de Barcelona. https://www.academia.edu/272958/La_animaci%C3%B3n_sociocultural_1992_
- UNESCO (2003). La educación en un mundo plurilingüe. [Documento de orientación] Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. 75007 París. https://www.corteidh.or.cr/tablas/25016.pdf
- Vergara, J. y Henríquez, J. (2013). El método audio lingual en la enseñanza del inglés como lengua extranjera utilizando canciones pop rock como recurso pedagógico. [Tesis de maestría] Repositorio de la Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales “Ezequiel Zamora”. https://es.slideshare.net/elgoyovergara/trabajo-de-grado-de-jose-y-joel
- World Stats y W3Tech (2017). Idiomas en la red. https://es.statista.com/grafico/7736/la-mitad-del-contenido-de-internet-esta-en-ingles/