Common teaching strategies in aimara rural schools
Published 2021-05-05
Keywords
- Learning,
- aymara,
- teaching,
- strategy
How to Cite
Copyright (c) 2021 Fredy Sosa Gutierrez, Henry Mark Vilca Apaza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The research work describes and analyzes the teaching-learning strategies used by the teachers of the rural Yaputira - Huancané 2019 school, this reveals the teaching strategies most used by teachers in Aymara secondary schools. The work corresponds to the quantitative approach, being its descriptive transectional design. In its development, a survey was applied to all students, in which they reported, regarding the recurrent teaching strategies by the teacher. The statistic used was the statistical package SPSS Statistics 25, in which it was determined that 59.4% teachers are located on the scale of almost always using strategies to inquire about knowledge, 43.75% are located on the scale sometimes make use of Of the strategies that promote the organization of information and 46.9% are located on the scale, they sometimes use group strategies. This means that students point out that their teachers rarely use these types of strategies in the teaching-learning process. At the same time, it shows a necessary improvement in initial teacher training, on the other hand, weak assistance in the processes of monitoring and accompaniment of the intermediate decentralized management bodies of the Ministry of Education.
Downloads
References
- Alanoca, V., & Quispe, E. C. (2017). Vivencia de la cultura aymara en el actual territorio peruano. Americanía: Revista de Estudios Latinoamericanos, 188-203. Obtenido de https://upo.es/revistas/index.php/americania/article/view/2869
- Alberti, G., & Cotler, J. (1972). Aspectos sociales de la educación rural en el Perú . Lima: IEP ediciones . Obtenido de http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/1123
- Alccamari, N. V., & Yupanqui, G. (2010). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Universidad Nacional de San Agustín . Arequipa : Facultad de Psicología.
- Arias, J. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Revista Educación y Ciudad (33), 53-62. doi:10.36737/01230425.V0.N33.2017.1647
- Bautista, M. Y. (2018). Estrategias didácticas y su relación con el aprendizaje significativo en el área de historia, geografía y economía en los estudiantes del tercer grado de educación secundaria de la institución educativa Romeo Luna Victoria” – Arequipa. Universidad Nacional de San Agustín . Arequipa: Facultad Ciencias de la Educación.
- Bertonio, L. (1962). Arte de la lengua Aymara, con una silva de phrases de la misma lengua y declaración en romance. Chucuito-Juli: Francisco del Canto.
- Camargo-Uribe, Á., & Hederich-Martínez, C. (2017). El estilo de enseñanza. Un concepto en búsqueda de precisión. Pedagogía y Saberes ((26)), 31-40. doi:https://doi.org/10.17227/01212494.26pys31.40
- Carrasco, S. (2009). Metodologia de la investigación científica. Lima: San Marcos.
- Carrillo, M. G., Chapa, L. J., López, I. M., & Castilleja, M. (2005). Estrategia de enseñanza en medicina transfusional. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 43(1), 103-106. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457745546026
- Castro-Arce, K., & Vanclay, F. (2020). Innovación social transformadora para el desarrollo rural sostenible: un marco analítico para ayudar a las iniciativas comunitarias. Revista de estudios rurales, 74, 45-54. doi:https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2019.11.010
- Cepeda, J. M. (2013). Estrategias de enseñanza para el aprendizaje por competencias. México : Universidad Interamericana para el Desarrollo. Obtenido de https://issuu.com/educomplexus/docs/estrategias_de_ensenanza_para_el_ap
- Cerrón, R. (2000). Lingüística Aimara. Lima: Centro de Estudios Andinos Bartolomé de las Casas.
- Chaiña, I. (2017). Estrategias didácticas del docente en el logro de los aprendizajes de los estudiantes de arquitectura y unidad habitable UNA Puno. Universidad Nacional del Altiplano. Puno: UNA FCEDUC - PSE .
- Charaja, F. (2011). El MAPIC en la metodología de la investigación. Puno: Sagitario Impresores .
- Condori, R. (2017). Estrategias de la enseñanza en el aprendizaje del idioma inglés de los estudiantes de segundo grado de la Institución Educativa Secundaria Leoncio Prado de Karina del distrito de Chucuito – puno en el segundo trimestre del año académico 2017. Universidad Nacional del Altiplano . Puno: UNA FCEDUC.
- Díaz, P. (2016). No estoy viajando callado: historia de vida de un maestro bora. Lima : Pontificia Universidad Católica del Perú. Obtenido de http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/170256
- Elosúa, R. (1993). Estrategias para enseñar y aprender a pensar. En R. Elosúo, & E. García, Estrategias para enseñar y aprender a pensar (págs. 1-19). Madrid: Ediciones Narcea.
- Espinoza-Poves, J., Miranda-Vílchez, W., & Chafloque-Céspedes, R. (2019). Los estilos de aprendizaje Vark en estudiantes universitarios de las escuelas de negocios. Propósitos y Representaciones, 7(2), 384-414. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.254
- Farías, C., & Cornejo, J. (2012). Estrategias de aprendizajes en alumnos(as) de Primero Medio en tres colegios de Talca y su relación con los rendimientos académicos. Convergencia Educativa(1), 35-53. Obtenido de http://revistace.ucm.cl/article/view/261/247
- Fernández, C., Iriarte, F., Mejia, C., & Revuelta, F. (2018). Contextualización de la formación virtual en robótica educativa de los docentes rurales del Perú. Revista de Estudios y Experiencias en Educación , 3, 71-82 . doi:10.21703/rexe.Especial3_201871826
- García-Yepes, K. (2020). Papel del docente y la escuela en el fortalecimiento de los proyectos de vida alternativos (PVA). Revista Colombiana de Educación , 1(79), 109-134. doi:https://doi.org/10.17227/rce.num79-7453
- Gautam, Y., & Andersen, P. (2016). Diversificación de los medios de vida rurales y bienestar de los hogares: percepciones de Humla, Nepal. Journal of Rural Studies, 44, 239-249. doi:https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2016.02.001
- Giesecke, M. (2016). Escuela nueva y antropología aplicada: la educación rural en el Perú en las décadas de 1920 y 1930. ANTHROPOLOGICA, 36, 31-52 . doi:http://dx.doi.org/10.18800/anthropologica.201601.002
- Gonzáles, V. (2003). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. México: Editorial Pax .
- González, S., Rouviere, L., & Ovando, C. (2008). De "Aymaras en la frontera" a "Aymaras sin fronteras". Los gobiernos locales de la triple-frontera andina (Perú, Bolivia y Chile) y la globalización. Diálogo Andino(31), 31.46. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=371336241003
- Guiérrez, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar. Su relación con el desarrollo emocional y "aprender a aprender". Tendencias Pedagógicas, 31, 83-96. doi:http://dx.doi.org/10.15366/tp2018.31.004
- Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. DE C.V.
- Heyden-Megale, A. (2018). El retrato lingüístico de una profesora entre-lenguas. Revista Colombiana de Educación, 75, 287-309. doi:10.17227/rce.num75-8112
- Huayhua, F. (2012). Normas para el buen uso de la ortografía aimara. UNMSM , 167-176. Obtenido de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtual/publicaciones/lengua_sociedad/2012_v12n1/pdf/a13v12n1.pdf
- Klimenko, O., & Alvares, J. L. (2009). Aprender cómo aprendo: la enseñanza de estrategias metacognitivas. Educación y Educadores, 12(2), 11-28. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83412219002
- Lino, L. E. (2020). Negociando el saber letrado: Retóricas de la asimilaciónen la educación rural . Metáfora. Revista de literatura y análisis del discurso, 4, 1-17. doi:10.35286/mrlad.v%vi%i.46
- Loaiza-Zuluaga, Y. E., Taborda-Chaurra, J., & Ruiz-Ortega, F. J. (2020). La pedagogía: Una mirada de estudiantes y profesores de programas de Licenciatura. Revista Colombiana de Educación, 1(79), 13-38. doi:https://doi.org/10.17227/rce.num79-8084
- Lozano, D. (2012). Contribuciones de la educación rural en Colombia a la construcción social de pequeños municipios y al desarrollo rural. Revista de Universidad de La Salle , 57, 117-136. Obtenido de https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls
- Luna-Cabrera, G., Narváez-Romo, A., & Molina-Moreno, Á. (2020). Percepción de jóvenes rurales frente al ecoturismo en el Centro Ambiental Chimayoy, Municipio de Pasto, Colombia. Información Tecnológica, 31(2), 229-238. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000200229
- Mamani, G. Y. (2017). Estrategias de enseñanza y el logro de aprendizaje en el área de historia, geografía y economía de los estudiantes del tercer grado de la Institución Educativa Secundaria Carlos Rubina. Universidad Nacional del Altiplano. Puno: UNA-FCEDUC.
- Marsiglia-Fuentes, R., Llamas-Chávez, J., & Torregroza-Fuentes, E. (2020). Las estrategias de enseñanza y los estilos de aprendizaje una aproximación al caso de la licenciatura en educación de la Universidad de Cartagena (Colombia). Formación universitaria, 13(1), 27-34. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100027
- Mejía, M. F. (2011). Escuela campesina del Valle de Tenza educación rural y agroecología reflexiones sobre el “desarrollo” rural. Agronomía Colombiana, 29(2), 309-314. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180322766017
- Meléndez, L. (2020). Tendencias formativas en Educación Especial en Iberoamérica. Revista Colombiana de Educación(79), 349-370. doi: https://doi.org/ 10.17227/rce.num79-10351
- Montes de Oca, N., & Machado, E. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza aprendizaje en la educación superior. Humanidades Médicas, 11(3), 475-488. Obtenido de http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/127/81.
- Mrva, J. (2018). Bilingüismo pasivo en la península ibérica. Revista Colombiana de Educación, 75, 215-241. doi:10.17227/rce.num75-8109
- Núñes, C., Gonzáles, B., Ascorra, P., & Grech, S. (2020). Contar para comprender: cierre de escuelas rurales en Chile y sus implicancias para las comunidades. 41, 1-19. doi:http://dx.doi.org/10.1590/es.215922
- Ordaz, T., & González, J. (2020). Valoración de estrategias de construcción del conocimiento en los entornos personales de aprendizaje. Apertura , 11(2), 6-21. doi:http://dx.doi.org/10.32870/ap.v11n2.1598
- Orellana, H. C. (2018). Estrategias de enseñanza aprendizaje utilizadas por los docentes de dos institutos oficiales de educación básica del municipio de Gualán, Zacapa. Gualán : Universidad Rafael Landívar . Obtenido de http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2018/05/09/Orellana-Herlinda.pdf
- Parra, D. M. (2003). Manual de estrategias de enseñanza aprendizaje. Medellin: Servicio Nacional de Aprendizaje SENA. Obtenido de http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4855
- Peralta, I. (2017). El Principito, Pirinsipi Wawa traducción al aymará. Revista Digital de Comunicación , 6(1), 57-60 . Obtenido de file:///C:/Users/Hp/Downloads/Dialnet-ElPrincipitoPirinsipiWawaTraducidoAlAymara-5730553%20(3).pdf
- Pilares, G. (2018). Tesoro de nombres aimaras. (R. Perú, Ed.) Lima : Reliza Corporación Gráfica. Obtenido de https://www.iidh.ed.cr/capel/media/1519/tesoro-de-nombres-aimara.pdf
- Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanza - aprendizaje. Docencia universitaria basada en competencias. México: Pearson Educación.
- Plascencia, A. (sábado de agosto de 2016). https://www.slideshare.net/AdrianaPlasza/lectura-estrategias-de-enseanza-aprendizaje-de-carles-monereo.
- Pons, L., Espinosa, I. d., Contreras, J. B., & Estrada, D. (2019). Profesores(as) que marcan la diferencia. Experiencias escolares en contextos históricamente silenciados. Revista Colombiana de Educación(77), 15-35. doi: 10.17227/rce.num77-7840
- Ramos, N. Y. (2018). Estrategias de enseñanza y resolución de problemas matemáticos modelo PISA, en los estudiantes de las I.E.S. emblemáticas de la ciudad de Puno. Universidad Nacional de Altiplano. Puno: UNA FCEDUC - EPG.
- Ruelas, D. (2016). La escuela rural de Utawilaya: Una Educación liberadora desde Puno - Perú 1902. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 18(27), 243-262. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86948470012
- Sánchez, A. (2016). Sociología rural y nueva ruralidad sur-sur. Espacio Abierto, 25(3), 49-63. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12249678003
- Sánchez, M., García, J., Steffens, E., & Hernández, H. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Estrategias Pedagógicas, 30(3), 227-286. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277
- Sanchez, S. (miércoles de agosto de 2014). https://es.slideshare.net/FannyValera94/05-ventajas-y-desventajas-de-las-estrategias-de-aprendizaje.
- Serrão, Rosário; Mota, Luísa; Sequeira, Cristina; Almeida, Rita; Cabral, Leonor; Silva, Teresa. (2020). ¿Qué facilita y dificulta el aprendizaje? la perspectiva de los adolescentes. Psicologia em estudo, 25, 1-17. doi:http://dx.doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.46414
- Smith, L. (1960). Sociología de la vida rural. Buenos Aires: Bibliográfica Argentina .
- Soberón, L. (2010). La educación Rural en el Perú. Lima: Gráfica Columbus S.R.L. Obtenido de http://hdl.handle.net/123456789/822
- Sosa, F. (2016). Actitud de los estudiantes, frente a la educación intercultural bilingüe – 2014. Revista Investigación Altoandina , 18(2), 231-236. doi:http://dx.doi.org/10.18271/ria.2016.204
- Sosa, F. (2018). Actitudes en la formación inicial docente de la región Puno. Revista de Investigación de la Escuela de Posgrado, 7(2), 580-591. doi:http://dx.doi.org/10.26788/riepg.2018.2.82
- Suárez, N. d., & Tobasura, I. (2008). Lo rural. Un campo inacabado. Revista Facultad Nacional de Agronomía - Medellin, 61(2), 4480-4495. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179915376002
- Toro, A., & Ramíres, R. (2018). Desarrollo de Estrategias de Comprensión de Lectura para las Pruebas Icfes Supérate de Grado 11. Sophia-Educación, 15(1), 31-47. doi:http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.15v.1i.721
- Zabala, M. A., & Cristina, Z. A. (2017). Estrategias de aprendizaje: Un manual para el docente. México: Editorial Digital UNID.