Vol. 3 No. 4 (2021): PURIQ (September-December)
Articles

Visualization of harassment in university tendederos; a construction of linguistic landscapes

Cándido Chan Pech
Autonomous University of Chiapas
Bio

Published 2021-09-11

Keywords

  • Gender violence,
  • sexual harassment,
  • university spaces,
  • linguistic landscapes

How to Cite

Chan Pech, C. (2021). Visualization of harassment in university tendederos; a construction of linguistic landscapes. Puriq, 3(4), 622–634. https://doi.org/10.37073/puriq.3.4.229

Métricas alternativas

Abstract

University spaces are scenarios where gender violence and sexual harassment live in everyday life, they have rarely been exhibited by the domination of the power of the patriarchal system in addition to the threat of coercion accordingly. However, the collective need to visualize it in the so-called     clotheslines, where the students writeon sheets of paper their anonymous complaint; are practices that are visualizing  and  exhibiting the representations of  sexual harassment:  looksand propositions.   From a semiotic-linguistic treatment, the invitation to elucidate the meaning of such a practice as a collective setting of visualizing the inappparent of violence in the university was heeded. The main intention of this article is to propose the  clothesline  as the construction of a linguistic landscape and as a practice of visualization of sexual harassment as an immediate reference of the conceptualizations in the spaces of the university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Arias, Adriana, (2011) Sexo y poder: una relación compleja, en: El clarin.com. periódico digital, 19/05/2011. https://www.clarin.com/psicologia/sexo-poder-uso-abuso-adriana-arias_0_SkrM8ecvXl.html
  2. Balandra, A. C. Á., & Tenorio, V. Á. (2011) La Eticidad en la Formación de Investigadores Educativos. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(2).
  3. Castro, R. y Vázquez García, V. (2008) La Universidad como espacio de reproducción de la violencia de género. Estudio de caso en la Universidad Autónoma Chapingo, México. Estudios sociológicos XXVI: 78, 2008.
  4. Cuenca Piqueras, Cristina. (2015). Factores precipitantes del acoso sexual laboral en España. Revista mexicana de sociología, 77(4), 525-554., http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032015000400525&lng=es&tlng=es.
  5. Dackow, Cynthia (2020). Paisajes Semióticos Disidentes. La retórica de los feminismos del 8M y 9M. https://www.aacademica.org/cynthia.dackow/4.pdf
  6. D'Amore, B. (2006). Objetos, significados, representaciones semióticas y sentido. RELIME. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 9(1), 177-196.
  7. Depraz, Natalie. (2001). The Husserlian theory os intersubjectivity as alterology: Emergent theories and wisdom traditions in the light of genetic phenomenology. En Thompson, Evan (ed.), Between Ourselves. Second-person issues in the study of consciousness (169-178).
  8. Fernández, A. M. (1993). La mujer de la ilusión: pactos y contratos entre hombres y mujeres (Vol. 24). Buenos Aires: Paidós.
  9. Flores Mercado, B. G., & Paulin Perez, G. (2019). Sociosemiótica y cultura: principios de semiótica y modelos de análisis. UNAM, Instituto de Investigaciones Sociales.
  10. Fuster Guillen, D.E. (2019) Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico: Propósitos y Representaciones Ene.- Abr. 2019, Vol. 7, N° 1: pp. 201 - 229
  11. Gallegos Krause, Eduardo (2018). De la semiótica textual a la semiótica del discurso: (dis) tensiones entre tradición y novedad. deSignis, 29 (), 229-236. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=606065855022
  12. Gonzalo, A. H. (2007). Sexo, Género y Poder. Breve reflexión sobre algunos conceptos manejados en la Arqueología del Género. Complutum, 18, 167.
  13. Hiner, H. (2009). Voces soterradas, violencias ignoradas: Discurso, violencia política y género en los Informes Rettig y Valech. Latin American Research Review 44 (3), 50-74. doi: 10.1353 / lar.0.0082 .
  14. Krause, E. G. (2018). De la semio?tica textual a la semio?tica del discurso:(dis) tensiones entre tradicio?n y novedad. DeSignis, 29, 229-236. https://www.redalyc.org/journal/6060/606065855022/html/
  15. Lamas, M. (2019). El acoso y el# metoo. Revista de la Universidad de México, (2), 53-59.
  16. Ribeiro, G. L. (1989). Descotidianizar. Extrañamiento y conciencia práctica. Un ensayo sobre la perspectiva antropológica. Cuadernos de antropología social, (3).
  17. María Teresa Torres Mora. (2010) El problema de la violencia entre universitarios abordado desde el enfoque de la Investigación- Participación-Acción. En: Investigación Universitaria Multidisciplinaria 9 (9), 27-36
  18. Marie-France, H. (1999). El acoso moral El maltrato psicológico en la vida cotidiana. Ediciones Paidós Ibérica, S.A.,Barcelona.
  19. Martín R. L., Prego, G., Zas L., Taboda M.B. (2018) Observatorio del discurso. https://cutt.ly/IKzvPQa
  20. Mínguez V. R., Romero S.B.E., & Pedreño P.M. (2016). La pedagogía del otro: bases antropológicas e implicaciones educativas. 163-183.
  21. Monereo, C. (2010). La formación del profesorado: una pauta para el análisis e intervención a través de incidentes críticos. Revista Iberoamericana de educación, 52(1), 149-178.
  22. Muñoz-Saavedra, J. (2019) Una nueva ola de feminista… más allá de #MeToo. Irrupción, legado y desafíos. En P. Rivera-Vargas, J. Muñoz-Saavedra, R. Morales Olivares y S. Butendieck-Hijerra (Ed.). Políticas Públicas para la Equidad vol II. [Preprint] 2019. Santiago de Chile: Colección Políticas Públicas, Universidad de Santiago de Chile
  23. Pernas, B.; Olza, M.; Naredo, M. J. La dignidad quebrada. Las raíces del acoso sexual en el trabajo. Madrid: Libros de la Catarata, 2000.
  24. Ruiz S., C. (1999). El concepto hegeliano de eticidad y el comunitarismo. https://cutt.ly/aKzvFXk
  25. Tapia H., S.I. (2015) Violencia de género en las universidades o la necesidad de una intervención educativa International. Journal of Developmental and Educational Psychology, 1, (1), 2015, 531-543
  26. Zamudio S., F.J.; Andrade B., M.A.; Arana O., R.I. & Alvarado S., A A. (2017). Violencia de género sobre estudiantes universitarios(as). Convergencia, 24(75), 133-157.