Tensions, emotions and learning in university students in times of pandemic
Published 2021-09-11
Keywords
- Socio-emotional development,
- subjectivity,
- sociocultural context,
- formation of social subjects
How to Cite
Copyright (c) 2021 Luis Arturo Guerrero Azpeitia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
In this research, the objective was to describe the perceptions that university students manifest of their formative process when moving from a face-to-face modality to a virtual one in the time of the SARS-CoV2 pandemic. The object of study was constructed from a sociological perspective that associated objective conditions and the corresponding production of subjectivities. Methodologically, three moments were recovered: 1) determination of social and technological capital; 2) construction of social classes from the determination of the volume and structure of capital; and 3) detection of student perceptions. The results (Cronbach's alpha of 0.913) establish that the lower the volume and structure of the students, the lower the academic performance, the less proclivity to an online work, the greater the need for academic accompaniment and the lower the institutional follow-up. By way of conclusion, an accentuation of the conditions of disadvantage in those vulnerable groups is identified.
Downloads
References
- Bonilla Muñoz, M. A. y Grinberg, S. (2019). La escuela: entre la contingencia y la aporía. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80), 197-221.
- Castañeda Salgado, A. (2009). Trayectorias, experiencias y subjetivaciones en la formación permanente de profesores de educación básica. UPN.
- Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Editorial Desclée de Brouwer.
- Bourdieu, P y Wacquant, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. Siglo XXI Editores.
- Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Siglo XXI Editores.
- Dávila, M. (2020). Discusiones y desafíos de la educación superior en contextos de emergencia. Revista de Educación Superior del Sur Global, 9(10), 15-22. https://doi.org/10.25087/resur9.10a1
- Dorio Alcaraz, I., Sabriego Puig, M. y Massot Lafon, I. (2009). Características generales de la investigación cualitativa. En R. Bisquerra (Coord.). Metodología de la investigación educativa (pp. 275-292). Editorial la Muralla, S.A.
- Guerrero Azpeitia, L. A. (2017). El estudio de la subjetividad. Una mirada desde la educación comparada. InCrescendo. Educación y Humanidades, 4(1), 50-71.
- Guerrero Azpeitia, L. A. (2020). Capitales, habitus y disposiciones de profesores universitarios. Una aproximación a partir de sus trayectorias académicas. Religación Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(25), 117-131. https://doi.org/10.46652/rgn.v5i25.672
- Hair, J., Anderson, R., Tathan, R. y Black, W. (1999). Análisis multivariante 5ª edición. Prentice Hall Iberia.
- Vargas Huanca, G. (2021). Aproximación a los conceptos de campo, habitus, capital y violencia simbólica de Bourdieu. PURIQ, 3(2), 327-344. https://doi.org/10.37073/puriq.3.2.166
- Valero Palomino, F. R. y Bullón Solís, O. (2021). La virtualización, una alternativa viable en las instituciones educativas. PURIQ, 3(1), 142-163. https://doi.org/10.37073/puriq.3.1.139