Pedagogical practice: (re) significance from a positivist position to a critical position
Published 2022-09-29
Keywords
- Pedagogical practice,
- positivism,
- teaching,
- school
How to Cite
Copyright (c) 2022 Carlos Ivan Bucheli-Chaves, Publio Suárez-Sotomonte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
From the interest in corroborating the positivist and non-positivist counterpoints towards the (re)signification of the different pedagogical practices that seek to transform teaching-learning, postures from the absolute positivist approach (19th century), the neopositivism and postpositivism until arriving at interpretivism with approaches to the critical social approach, that is, moving from a manipulable experimental methodology to a dialogical-dialectical methodology where critical postures and trends reveal a new school with a tendency to be (re)signified by new pedagogical practices. The article seeks an approach to the state of the art related to the pedagogical practice in mathematics, in such a way that teacher training is oriented towards new approaches that (re) signify the objective and subjective positions in order to complement each other in the teaching-learning processes. It is therefore that this article makes visible radical positions and new pedagogical trends due to the significant differences of each paradigm in order to position a new critical position in the reader from the ontological, epistemological and methodological processes.
Downloads
References
- Agudelo Cely, N. y Estupiñan Quiñones, N. (2009). La sensibilidad intercultural en Paulo Freire. Revista Historia de la Educación Latinoamericana(13), 85-100. http://www.scielo.org.co/pdf/rhel/n13/n13a06.pdf
- Benítez Chará, W. (2011). Concepciones sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje: un estudio comparativo entre docentes en ejercicio y docentes en formación. Universidad del Cauca, Popayán, Colombia.
- Blaikie, N. (2007). Approaches to Social Enquiry: Advancing Knowledge. Wiley. https://books.google.com.co/books?id=a8LAIqk0-nIC
- Ceballos Freitez, D. R. (2018). formación ciudadana del niño y adolescente: responsabilidad social de la escuela básica venezolana. Red de Investigación Educativa, 10(2), 1 - 17. https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/1384
- Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGrawHill.
- Crook, S. (2001). Social Theory and the Posmodern. Sage Publications.
- Denzin, N. y Lincoln, Y. (2012). Manual de investigación cualitativa: paradigmas y perspectivas en disputa. Gedisa Barcelona.
- Díaz Montiel, Z. (2007). J. Habermas: Lenguaje y diálogo, el rol del entendimiento intersubjetivo en la sociedad moderna. Utopía y Praxis Latinoamericana, 12(39), 47-72. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-52162007000400004
- Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI editores.
- Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP.
- Gane, M. (2001). Durkheim’s Project for a Sociological Science. Sage Publication.
- Giroux, H. (1997). Pedagogía y Política de la esperanza. Amorrortu Editores España SL.
- Goldthorpe, J. (2000). On Sociology: Numbers, Narratives, and the Integration of Research and Theory. Oxford University Press. https://doi.org/https://books.google.com.co/books?id=ui93E4AscDEC
- Guba, E. y, Lincoln, Y. (1994). Competing Paradigms in Qualitative Research. En N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 105–117). Sage Publications, Inc.
- Gubrium, J., Gubrium, P., Holstein, J. y Holstein, P. (1997). The New Language of Qualitative Method. Oxford University Press. https://books.google.com.co/books?id=Z-DL05yOxSUC
- Halfpenny, P. (2001). Positivism in the twentieth century. Sage Publications.
- Huffington, R. (2012). Análisis comparativo de políticas de gobierno para el reconocimiento de derechos de poblaciones indígenas y afrodescendientes: casos Bogotá D.C.-Curitiva. (Tesis para optar por el grado de magister en gestión urbana) Universidad Piloto de Colombia. Facultad de arquitectura y artes. Bogotá: http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/3284
- Issuu. (2015). Cuadro comparativo de paradigmas de investigación. [cuadro]. https://issuu.com/jectina/docs/trabajo_de_paradigma
- McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía critica en los fundamentos de la educación. Siglo XXI editores.
- Mejía Jiménez, M. (2020). Educación(es), escuela(s) y pedagogía(s) en la cuarta revolución. Tomo III. Ediciones desde abajo.
- Peña, N. y Echeverri, L.. (2001). La complementariedad como posibilidad en la estructuración de diseños de investigación cualitativa. Cinta de Moebio, (12), 194-204. https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/26293/27593
- Polo Herazo, C. (2017). El quehacer del docente. Las2orillas: https://www.las2orillas.co/quehacer-del-docente/
- Ramos Holguín, B. (2019). Sentidos de la formación de educadores en Idiomas Modernos en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. (Tesis para optar por el grado de Doctor en Ciencias de la Educación) Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Facultad de Ciencias de la Educación. Tunja: https://repositorio.uptc.edu.co/jspui/bitstream/001/3857/1/2692.pdf
- Ritzer, G. y Smart, B. (2003). Handbook of Social Theory. Sage Publications Ltd.
- Sánchez, A. (2009). Apuntes sobre el artículo de revisión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(27), 1-6. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/96/210
- Sánchez Upegui, A. A. (2011). Manual de redacción académica e investigativa: cómo escribir, evaluar y publicar artículos. Fundación Universitaria Católica de Norte.
- Sanstrom, K. y Fine, G. (2001). Symbolic Interactionism at the End of the Century. Sage Publication.
- Stenhouse, L. (1991). La investigación del curriculum y el arte del profesor. Revista Investigación en la Escuela(15), 9-15. http://hdl.handle.net/11441/59432
- Tashakkori, A., Teddlie, C. y Teddlie, C. (1998). Mixed Methodology: Combining Qualitative and Quantitative Approaches. Sage Publications. https://books.google.com.co/books?id=qtW04-pRJZ0C
- Tenti Fanfani, E. (2008). Dimensiones de la exclusión educativa y políticas de inclusión. Revista Colombiana de Educación, (54), 60-73. https://doi.org/10.17227/01203916.54rce60.73
- Whimster, S. (2001). Max Weber: Work and Interpretation. Sage Publication.