Vol. 2 No. 2 (2020): PURIQ (May-August)
Articles

Axiological analysis of the construction and validation of an edumetric documentary instrument

Nelson Paucca Gonzales
National University of Education Enrique Guzmán y Valle
Bio
Rusbel Jhon Rafayle Cuadra
National University of Education Enrique Guzmán y Valle
Bio
Judy Andrea Andrade Torre
National University of Education Enrique Guzmán y Valle
Bio

Published 2020-04-09

Keywords

  • Axiology,
  • instrument,
  • validation,
  • edumetric

How to Cite

Paucca Gonzales, N., Rafayle Cuadra, R. J., & Andrade Torre, J. A. (2020). Axiological analysis of the construction and validation of an edumetric documentary instrument. Puriq, 2(2), 56–67. https://doi.org/10.37073/puriq.2.2.81

Métricas alternativas

Abstract

Abstract

Educational research presents certain biases in what is referred to the construction of an edumetric documentary instrument and its validation process. This may be due to the lack of axiological awareness from some researchers, thesis experts, advisors and expert judges who have the moral obligation to validate the instrument through its items. To summarize what has been exposed previously the following objective is proposed; to notice the lack of ethics and morality of the people involved in the construction and validation process of an edumentric instrument. The analysis of the scientific article corresponds to the analytical - hermeneutical method in what is referred to the qualitative approach and the instrumental studies method in what is referred to the quantitative method. The hermeneutical method has allowed the strict analysis of the role of those who were mentioned before. The results discussion has established the differences between the construction of a psychometric and edumetric instrument, the second one is built due to the lack of previous studies and its validation follows the formulated theories in function to the variables and dimensions. Finally, it is concluded that the people involved in the edumetric construction lack axiological praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Arribas, M. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Recuperado de: http://www.enferpro.com/documentos/validacion_cuestionarios.pdf.
  2. Bisquerra, R. (2019). Metodología de la investigación educativa (6a edición). Madrid: Muralla.
  3. Bojórquez, J., López, L. y Hernández, M. (2013). Utilización del alfa de Cronbach para validar la confiabilidad de un instrumento de medición de satisfacción del estudiante en el uso del software Minitab. Recuperado de: http://laccei.org/LACCEI2013-Cancun/RefereedPapers/RP065.pdf.
  4. Celina, H. y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v34n4/v34n4a09.pdf.
  5. Ferrater, J. (2001). Diccionario de filosofía. (Tomos I, II, III y IV). Barcelona: Arial.
  6. Gamarra, G., Berrospi, J., Pajuelo, O y Cuevas, R. (2008). Estadística e investigación. Lima: San Marcos.
  7. Gutiérrez, V. (2019). Técnica de exposición-discusión y formación científica en estudiantes de pregrado. Recuperado de http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/345/323
  8. Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación (6a edición). México: Mc. Graw Hill.
  9. Lucas, A y Miraval, C. (2019). Perspectiva epistemológica de las matemáticas como fundamento de las ciencias. Recuperado de http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/170/175
  10. Martínez, C. (2012). Estadística y muestreo. (10a edición). Bogotá: Ecoe.
  11. Mias, C. (2018). Metodología de investigación estadística aplicada e instrumentos en neuropsicología. Argentina: Encuentro.
  12. Montero, I. y León, O. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. Recuperado de: http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-53.pdf.
  13. Mousalli, G. (2016). Métodos y diseños de investigación cuantitativa. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/303895876_Metodos_y_Disenos_de_Investigacion_Cuantitativa.
  14. Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J. y Romero, H. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa – cualitativa y redacción de tesis. (5ta edición). Bogotá: U.
  15. Polo, M. (2001). Ética modo de vida, comunidad y ecología. Lima: Mantaro.
  16. Sánchez, H. y Reyes, C. (2015). Metodología y diseños en la investigación científica. (5a edición). Lima: Business Support Aneth.
  17. Verd, J. y Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa fases, métodos y técnicas. España: Sintesis.