Axiological analysis of the construction and validation of an edumetric documentary instrument
Published 2020-04-09
Keywords
- Axiology,
- instrument,
- validation,
- edumetric
How to Cite
Copyright (c) 2020 PURIQ
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
Abstract
Educational research presents certain biases in what is referred to the construction of an edumetric documentary instrument and its validation process. This may be due to the lack of axiological awareness from some researchers, thesis experts, advisors and expert judges who have the moral obligation to validate the instrument through its items. To summarize what has been exposed previously the following objective is proposed; to notice the lack of ethics and morality of the people involved in the construction and validation process of an edumentric instrument. The analysis of the scientific article corresponds to the analytical - hermeneutical method in what is referred to the qualitative approach and the instrumental studies method in what is referred to the quantitative method. The hermeneutical method has allowed the strict analysis of the role of those who were mentioned before. The results discussion has established the differences between the construction of a psychometric and edumetric instrument, the second one is built due to the lack of previous studies and its validation follows the formulated theories in function to the variables and dimensions. Finally, it is concluded that the people involved in the edumetric construction lack axiological praxis.
Downloads
References
- Arribas, M. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Recuperado de: http://www.enferpro.com/documentos/validacion_cuestionarios.pdf.
- Bisquerra, R. (2019). Metodología de la investigación educativa (6a edición). Madrid: Muralla.
- Bojórquez, J., López, L. y Hernández, M. (2013). Utilización del alfa de Cronbach para validar la confiabilidad de un instrumento de medición de satisfacción del estudiante en el uso del software Minitab. Recuperado de: http://laccei.org/LACCEI2013-Cancun/RefereedPapers/RP065.pdf.
- Celina, H. y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v34n4/v34n4a09.pdf.
- Ferrater, J. (2001). Diccionario de filosofía. (Tomos I, II, III y IV). Barcelona: Arial.
- Gamarra, G., Berrospi, J., Pajuelo, O y Cuevas, R. (2008). Estadística e investigación. Lima: San Marcos.
- Gutiérrez, V. (2019). Técnica de exposición-discusión y formación científica en estudiantes de pregrado. Recuperado de http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/345/323
- Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación (6a edición). México: Mc. Graw Hill.
- Lucas, A y Miraval, C. (2019). Perspectiva epistemológica de las matemáticas como fundamento de las ciencias. Recuperado de http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/170/175
- Martínez, C. (2012). Estadística y muestreo. (10a edición). Bogotá: Ecoe.
- Mias, C. (2018). Metodología de investigación estadística aplicada e instrumentos en neuropsicología. Argentina: Encuentro.
- Montero, I. y León, O. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. Recuperado de: http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-53.pdf.
- Mousalli, G. (2016). Métodos y diseños de investigación cuantitativa. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/303895876_Metodos_y_Disenos_de_Investigacion_Cuantitativa.
- Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J. y Romero, H. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa – cualitativa y redacción de tesis. (5ta edición). Bogotá: U.
- Polo, M. (2001). Ética modo de vida, comunidad y ecología. Lima: Mantaro.
- Sánchez, H. y Reyes, C. (2015). Metodología y diseños en la investigación científica. (5a edición). Lima: Business Support Aneth.
- Verd, J. y Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa fases, métodos y técnicas. España: Sintesis.