Vol. 4 (2022): january-december: continuous publication
Original article

Organizational culture and job satisfaction in Espinar teachers

Vidnay Noel Valero-Ancco
Universidad Nacional del Altiplano
Bio
Gloria Elizabeth Vilca-Mamani
Universidad Nacional del Altiplano
Bio
Marina Yanet Coapaza-Mamani
Universidad Nacional del Altiplano
Bio

Published 2022-01-02

Keywords

  • Organizational commitment,
  • corporate culture,
  • organizational culture,
  • organizational psychology

How to Cite

Valero-Ancco, V. N., Vilca-Mamani, G. E., & Coapaza-Mamani, M. Y. (2022). Organizational culture and job satisfaction in Espinar teachers. Puriq, 4, e190. https://doi.org/10.37073/puriq.4.1.190

Métricas alternativas

Abstract

This research aimed to determine the relationship between the organizational culture and the job satisfaction of Espinar teachers in Cusco department. It worked under a quantitative approach, with a correlal design.The population consisted of nineteen teachers from the Tupac Amaru secondary school in Espinar province to whom the participating synchronous survey technique was applied through a questionnaire that allowed variables to be measured. results showed high levels of organizational culture and job satisfaction in teachers resulting from the collaborative work that is done in the institution, as well as the recognition of parents and students towards their teachers, concluding that there is a close relationship and high degree of dependence between organizational culture and the job satisfaction of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Andrade, E., Holanda, M., Soares, E., y Lobato, A. (2020). Autoeficácia, satisfação no trabalho, aspectos sociodemográficos e condições de trabalho de docentes-alunos do Parfor. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 101(258), 337-358. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.101i258.4263
  2. Barrios, Y., Alcala, M., Carrillo, M., y Vargas, L. (2020). Clima organizacional de los procesos de participación comunitaria de una institución educativa. Caso studio / Organizational climate of the community participation processes of an educational institution. Case Study. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(0), 138-163. https://doi.org/10.5281/zenodo.4278340
  3. Carrillo, A. (2016). Medición de la Cultura Organizacional. Ciencias Administrativas, 8, 61-76. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=511653788007
  4. Carro, J., Sarmiento, S., y Rosano, G. (2017). La cultura organizacional y su influencia en la sustentabilidad empresarial. La importancia de la cultura en la sustentabilidad empresarial. Estudios Gerenciales, 33(145), 352-365. https://doi.org/10.1016/j.estger.2017.11.006
  5. Chiang, M., y Candia, F. (2021). Las creencias afectan al compromiso organizacional y la satisfacción laboral. Un modelo de ecuaciones estructurales. Revista Científica de la UCSA, 8(1), 14-25. https://doi.org/10.18004/ucsa/24098752/2021.008.01.014
  6. Chiang, M., y Ojeda, J. (2013). Estudio de la relación entre satisfacción laboral y el desempeño de los trabajadores de las ferias libres. Contaduría y Administración, 58(2), 39-60. https://doi.org/10.1016/S0186-1042(13)71209-9
  7. Chiavenato, I. (2010). Innovaciones de la administración: tendencias y estrategias los nuevos paradigmas (5ta ed.). Mc Graw-Hill.
  8. Fonseca, J., y Cruz, C. (2019). Relación del Bienestar Subjetivo de los trabajadores con su Compromiso hacia la organización. CES Psicología, 12(2), 126-140. https://doi.org/10.21615/cesp.12.2.9
  9. Gálvez, P., Grimaldi, M., Sanchez, A., Fernández, J., y García, J. (2017). Cultura organizacional y satisfacción laboral: Propiedades psicométricas de una escala en centros de fitness. Revista de Psicología del Deporte, 26(4), 104-109. https://www.proquest.com/scholarly-journals/cultura-organizacional-y-satisfacción-laboral/docview/2258185225/se-2?accountid=201395
  10. Garavito, E., Valero, V., y Condori, W. (2021). Inteligecia emcional y liderazgo: La clave de la dirección educativa. (E. A. Española (ed.)). https://www.worldcat.org/title/inteligencia-emocional-y-liderazgo-la-clave-de-la-direccion-educativa/ oclc/1245388495
  11. Gil, J. (2017). Características personales y de los centros educativos en la explicación de la satisfacción laboral del profesorado. Revista de Psicodidáctica, 22(1), 16-22. https://doi.org/10.1016/S1136-1034(17)30039-4
  12. Guillen, O., y Sánchez, J. (2016). Guía de SPSS 21 para el desarrollo de trabajos de investigación. (1ra ed.). Ando Educando.
  13. Hernández, R., Fernández, M., y Baptista, P. (2015). Metodología de la investigación (6th ed.). Mc Graw-Hill.
  14. López, A., Ojeda, J., y Ríos, M. (2017). The corporate social responsibility from the perception of human capital. A case study. Revista de Contabilidad-Spanish Accounting Review, 20(1), 36-46. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.01.001
  15. Matuoka, F., Artes, R., Giovanetti, S., Hashimoto, M., y Aurelio, M. (2010). A sobrevivência de empresas nascentes no estado de São Paulo: um estudo sobre capital humano, capital social e práticas gerenciais. Revista de Administração, 45(4), 343-355. https://doi.org/10.1016/s0080-2107(16)30466-6
  16. Naranjo, M., Castro, Z., y Armenta, E. (2017). Cultura Organizacional Del Instituto Tecnológico De Los Mochis. Ra Ximhai, 13(3). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46154070019
  17. Noboa, J., Barrera, G., y Rojas, D. (2019). Relación del clima organizacional con la satisfacción laboral en una empresa del sector de la construcción. Revista Científica ECOCIENCIA, 6(1), 1-25. https://www.proquest.com/scholarly-journals/relación-del-clima-organizacional-con-la/docview/2229188196/se-2?accountid=201395
  18. Orgambídez, A., Pérez, P., y Borrego, Y. (2015). Estrés de rol y satisfacción laboral: examinando el papel mediador del engagement en el trabajo. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 31(2), 69-77. https://doi.org/10.1016/j.rpto.2015.04.001
  19. Ossa, C., Castro, F., Castañeda, M., y Castro, J. (2014). Cultura y liderazgo escolar: factores claves para el desarrollo de la inclusión educativa. Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1-23. http://revista.inie.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/636/657
  20. Paz, J., Huamán, S., y Tarrillo, J. (2020). Endomarketing, compromiso organizacional y satisfacción laboral en colaboradores de una asociación educativa. Apuntes Universitarios, 10(4), 108-125. https://doi.org/10.17162/au.v10i4.495
  21. Pedraja, L., Marchioni, I., Espinoza, C., y Muñoz, C. (2020). Liderazgo y cultura organizacional como factores de influencia en la calidad universitaria: un análisis conceptual Leadership and organizational culture as influencing factors in the quality of higher education : conceptual analysis. Formación Universitaria, 13(5), 3-14. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000500003
  22. Pedraza, N. (2020). El clima y la satisfacción laboral del capital humano: factores diferenciados en organizaciones públicas y privadas. Innovar, 30(76), 9-24. https://doi.org/10.15446/innovar.v30n76.85191
  23. Ponce, H. (2020). Conceptos básicos de estadísticas inferenciales aplicadas a la investigación educativa. Universidad Autonoma de Ciudad de Juarez. https://elibros.uacj.mx/omp/index.php/publicaciones/catalog/book/163
  24. Pujol, L., y Foutel, M. (2018). Cultura, identidad e imagen organizacional: desarrollo de una metodología para su estudio en la Universidad. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(26),64-86. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.26.297
  25. Quispe, R., y Paucar, S. (2020). Satisfacción laboral y compromiso organizacional de docentes en una universidad pública de Perú. Apuntes Universitarios, 10(2), 64-83. https://doi.org/10.17162/au.v10i2.442
  26. Salas, L., García, M., y Murillo, G. (2017). Efecto de la cultura organizacional en el rendimiento de las PYMES de Cali. Suma de Negocios, 8(18), 88-95. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2017.11.006
  27. Serrano, V., Ortega, P., Reyes, I., y Riveros, A. (2015). Traducción y Adaptación al Español del Cuestionario de Satisfacción Laboral para Profesores. Acta de Investigación Psicológica, 5(3), 2112-2123. https://doi.org/10.1016/S2007-4719(16)300047
  28. Tinoco, O., Quispe, C., y Beltrán, V. (2014). Cultura organizacional y satisfacción laboral en la facultad de Ingeniería Industrial en el marco de la acreditación universitaria. Industrial Data, 17(2), 56. https://doi.org/10.15381/idata.v17i2.12048
  29. Tomás, J. M., De los Santos, S., y Fernández, I. (2019). Satisfacción Laboral en el Docente Dominicano: Antecedentes Laborales. Revista Colombiana de Psicología, 28(2), 63-76. https://doi.org/10.15446/rcp.v28n2.71675
  30. Trijullo, P., Ortiz, M., Carrasco, M., Herrera, G., y Martínez, C. (2020). Satisfacción laboral y desempeño académico universitario. Inter Cambios, 7(66-78), 9. https://doi.org/10.2916/inter.7.2.8
  31. Turpo, J., y Jaimes, D. (2017). Estudio de los vínculos entre cultura organizacional y calidad de los servicios educativos en la imagen institucional de una universidad privada confesional. Apuntes Universitarios, 7(1). https://doi.org/10.17162/au.v7i1.203
  32. Valero, V., Huaman, L., y Garavito, E. (2021). Autoestima e identidad profesional de las profesoras de educación inicial. Investigación Valdizana, 15(1), 24-30. https://doi.org/10.33554/riv.15.1.808
  33. Yopan, J., Palmero, N., y Santos, J. (2020). Cultura Organizacional anthropological perspectives. 11(20), 263-281. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588663787016