Perception of teamwork and social skills in university students
Published 2022-04-04
Keywords
- Teamwork,
- social skills,
- problem solving,
- leadership
How to Cite
Copyright (c) 2022 Rubén Guillermo Sánchez Paredes, Miriam Viviana Ñañez Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The ability to work in a team and other social skills are required in professionals and for this reason universities promote their development through comprehensive training. The objective of the study was to establish the relationship between teamwork and social skills in university students. A quantitative, descriptive, correlational, non-experimental and cross-sectional study was carried out with a non-probabilistic and intentional sample of 73 males and 83 females. Two scales were developed and validated by expert judges with Cronbach's alpha reliability of .967 and .977, respectively. A moderate positive correlation was found between Teamwork and social skills (rs = 0.678) as well as with its dimensions Leadership, Communication, Decision-making and Problem-solving. The perception of teamwork as a teaching-learning strategy has been related to the development and practice of social skills.
Downloads
References
- Ángel, G., Pareja, A.M. y Puerta, K. (2013). El trabajo en equipo como modalidad de enseñanza-aprendizaje. Rev. iberoam. Educ. investi. Enferm. 3(1), 9-15. https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/58/el-trabajo-en-equipo-como-modalidad-de-ensenanza-aprendizaje/
- Asún, S., Rapún, M. y Romero M. R. (2019). Percepciones de Estudiantes Universitarios sobre una Evaluación Formativa en el Trabajo en Equipo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 175–192. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.010
- Chiarella, R., Montalvo, A. y Tanillama, V. (2019). Percepción sobre habilidades blandas en representantes de Dirección académica, estudiantes del último año y uno de los grupos de interés de la Facultad de gestión de una universidad privada de Lima, en el periodo 2019 – I. [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica del Perú - UTP]. https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/2743
- Collado, A. y Fachelli, S. (2019). La competencia de trabajo en equipo: una experiencia de implementación y evaluación en un contexto universitario. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 12(2), 1–21. https://doi.org/10.1344/reire2019.12.222654
- Cornejo, A y García, F. de M. (2020). Habilidades blandas y estrés académico en estudiantes de una universidad privada de Arequipa, 2019. [Tesis de licenciatura, Universidad Católica San Pablo] https://repositorio.ucsp.edu.pe/bitstream/20.500.12590/16399/4/CORNEJO_VALDIVIA_ADA_BLA.pdf
- Deming, D. (2017). The Growing Importance of Social Skills in the Labor Market, The Quarterly. Journal of Economics, 132 (4), 1593–1640. https://doi.org/10.1093/qje/qjx022
- Fernández de Haro, E. (2010). El trabajo en equipo mediante aprendizaje cooperativo. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. http://conexiones.dgire.unam.mx/wp-content/uploads/2017/09/El-trabajo-en-equipo-mediante-aprendizaje-cooperativo-en-grupos.pdf
- Figl, K. (2010). A Systematic Review of Developing Team Competencies in Information Systems Education. Journal of Information Systems Education, 21(3), 323-337. https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1250&context=jise
- Flores, E., García, M., Calsina, W. y Yapuchura, A. (2016). Las habilidades sociales y la comunicación interpersonal de los estudiantes de la Universidad Nacional del Altiplano – Puno. Revista Comuni@cción, 7 (2), 05-14. http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v7n2/a01v7n2.pdf
- González, M., Cano, M., Jiménez, E. y Pousada, Th. (2018). La actitud hacia el trabajo en equipo en estudiantes universitarios. Congreso In-Red. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2018.2018.8631
- Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M.P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
- Hodge, K.A. y Lear, J.L. (2011). Employment Skills for 21st Century Workplace: The Gap Between Faculty and Student Perceptions. Journal of Career and Technical Education, 26 (2), 28-41. https://eric.ed.gov/?id=EJ974462
- Ilias, A., Add Razak, M. Z., Yunus, N. K. Y. y Add Razak, S. F. F. (2012). How Accounting Students Perceived Towards Teamwork Skills. Journal of Education and Vocational Research. 3(12), 387-398. https://doi.org/10.22610/jevr.v3i12.94
- León, B., Felipe, E., Mendo, S., Iglesias, D. (2015). Habilidades sociales en equipos de aprendizaje cooperativo en el contexto universitario. Psicología Conductual, 23(2), 191-214. https://www.researchgate.net/publication/285198652_Habilidades_sociales_en_equipos_de_aprendizaje_cooperativo_en_el_contexto_universitario
- Losada, L. (2018). Reflexión y construcción del conocimiento en torno a las habilidades sociales y la competencia social. RECIE. Revista Caribeña De Investigación Educativa, 2(1), 7-22. https://doi.org/10.32541/recie.2018.v2i1.pp7-22
- Lozano, Y., Rosales, A. y Giraldo, J. (2018). Competencias del Siglo XXI: ¿Cómo desarrollarlas mediante el uso de videojuegos en un contexto multigrado? Revista Panorama, 12(23), 6–17. https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/1191/991
- Manrique, S., Oyarzabal, G. y Herrera, A. (2018). Análisis de brechas entre las habilidades blandas en egresados de la Facultad de gestión y alta dirección de la PUCP y los requerimientos del mercado laboral según el ámbito empresarial, público y social. [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica del Perú – PUCP]. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/12457
- Marín, F., Cabas, L. de J., Cabas, L. C. y Paredes, A. (2018). Formación Integral en Profesionales de la Ingeniería. Análisis en el Plano de la Calidad Educativa. Formación Universitaria, 11(1), 13–24. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000100013
- Morán, V. E. y Olaz, F. O. (2014). Instrumentos de evaluación de habilidades sociales en América Latina: un análisis bibliométrico. Revista de Psicología, 23(1), 93-105. doi:10.5354/0719-0581.2014.32877.
- Moreno, B., Blanco, L., Aguirre, A., De Rivas, S. y Herrero, M. (2014). Habilidades sociales para las nuevas organizaciones. Psicología Conductual, 22 (3), 585-602. https://www.behavioralpsycho.com/wp-content/uploads/2019/08/11.Moreno_22-3oa.pdf
- Pacios, A. y Bueno, G. (2013). Trabajo en equipo y liderazgo en un entorno de aprendizaje virtual. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). 10 (2), 112-129. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v10i2.1452
- París, G., Mas, O. y Torrelles, C. (2016). La evaluación de la competencia “trabajo en equipo” de los estudiantes universitarios. Revista d’Innovació Docent Universitària (8), 86-97. http://hdl.handle.net/10459.1/60249
- Robles, M. (2012). Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business Communication Quarterly, 75 (4), 453-465. https://doi.org/10.1177/1080569912460400
- Sáenz, F. (2005). El trabajo en equipo, características y factores de implementación: un comparativo de empresas industriales en España. Centro de investigaciones y desarrollo científico. Revista Científica, 7, 507 – 532. http://cidc.udistrital.edu.co/investigaciones/documentos/revistacientifica/rev7/Unidad25pags507-532.pdf
- Silva, J. (2016) Brecha porcentual entre las habilidades blandas de los estudiantes de relaciones industriales y las requeridas por empresas de Yanahuara – Arequipa, 2016. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de San Agustín - Arequipa]. http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/3787/Risichjj.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Tapia, C. y Cubo, S. (2017). Habilidades sociales relevantes: percepciones de múltiples actores educativos. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9 (19), 133-148. doi: 10.11144/Javeriana.m9-19.hsrp