Quality in peruvian education, a social requirement
Published 2019-12-02
Keywords
- Quality,
- education,
- social requirement
How to Cite
Copyright (c) 2019 Yolanda Aroquipa Durán, Reynaldo Sucari León, Nancy Chambi Condori, Felipe Supo Condori
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The current society demands a quality education, a widespread voice throughout the world, so in this article are show theoretical contributions on the demands of society; towards the MINEDU, Educational Institutions and teachers, quality assessment; highly criticized, which only considers notes and some complaints for the sale of notes, we also deal with quality control; which demands a radical change in all educational agents. Concluding that the demands of society must be met by educational entities, assuming a commitment to develop a change towards quality at all levels.
Downloads
References
- Aguila Cabrera, V. (2005). El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana de Educación, 36(12), 1–7.
- Alberti, G., & Cotler, J. (2012). Aspectos sociales de la educación en el rural en el Perú. Perú Problemas, 66, 37–39.
- Alvarado, R. A. (1981). Control de calidad. In Universidad Nacional Abierta y a Distancia (Vol. 4). https://doi.org/10.1016/b978-84-8086-229-5.50026-6
- Arríen, J. B. (1996). Calidad y acreditación: exigencias a la universidad. Documento de Trabajo Comisión.
- Bolívar, A. (1999). La educación no es un mercado. Crítica de la “Gestión de Calidad Total.” Aula de Innovación Educativa, 84(83–84), 77–82.
- Borroto Cruz, R., & Salas Perea, R. S. (1999). El reto por la calidad y la pertinencia: La evaluación desde una visión cubana. Revista Cubana de Educacion Medica Superior, 13(1), 80–91.
- Cueto, S., Jacoby, E., & Pollitt, E. (1997). Rendimiento de niños y niñas de zonas rurales y urbanas del Perú. Revista de Psicología de La PUCP, 6(12), 213–229.
- El-Khawas, E. (1998). El control de calidad en la educación superior: avances recientes y dificultades por superar. Education The World Bank, 181.
- Fernández, N. (2012). La evaluación y la acreditación en la Educación Superior en América Latina y El Caribe. IESALC, 66, 37–39.
- Galicia, F. J. (2008). Aplicación del modelo de calidad Seis Sigma para la reducción de costos en una empresa. Instituto Politécnico Nacional.
- González, L. E., & Ayarza, H. (1997). Calidad, evaluación institucional y acreditación en la educación superior en la región Latinoamericana y del Caribe. Conferencia Regional, 1–39.
- Martínez, E. (2012). La Evaluación de la Educación Superior. Revista Actualidad Educativa, 9(2), 1–15. https://doi.org/10.22517/25395203.8111
- Puiggrós, A. (1996). Educación neoliberal y quiebre educativo. Nueva Sociedad, (146), 90–101.
- Saavedra, J., & Suárez, P. (2002). El financiamiento de la educación pública en el Perú: el rol de las familias. GRADE - Documento de Trabajo No 38, 129.
- Salas Perea, R. S. (2000). La calidad en el desarrollo profesional: avances y desafíos. Educación Médica Superior, 14(2), 136–147.
- Sarabia Ramirez, E. (2008). Mejoramiento de la Gestión en Entidades Académicas de la Universidad Veracruzana. Un proyecto Seis Sigma. XI Congreso Internacional Sobre Innovaciones En Docencia e Invetigación En Ciencias Económico Administrativas.
- SINEACE. (2012). Ley del Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. In Secretaría Técncia - SINEACE (Vol. 66).
- Torres, R. M. (1997). ¿ Mejorar la calidad de la educación básica? Las estrategias del Banco Mundial. Educación Al Día, 65.
- Velásquez, J. M. (2014). Propuesta para aplicación de la metodología de seis sigmas en los procesos de la universidad estatal de sonora. Global Conference on Business and Finance Proceeding, 9(1), 9589.
- Zacarías, J., Salgado, G., Jiménez, Y., & Cruz, H. (2014). Calidad en la gestión de servicios. Un enfoque al servicio educativo, los casos de la mestría en Ciencias ( Matemáticas ) y la Maestría en Educación Matemática de la Facultad de Ciencias Físico Matemáticas de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. ECORFAN, Handbook, 257–268.