Vol. 4 (2022): january-december: continuous publication
Essay

Epistemologies and humanistic formation. Initial Concepts for Teaching at Nariño University, Colombia

Yesid Niño-Arteaga
University of Nariño
Bio
Claudia Afanador-Hernández
University of Nariño
Bio

Published 2022-10-20

Keywords

  • Epistemology,
  • philosophy,
  • critical thinking,
  • social and human sciences

How to Cite

Niño-Arteaga, Y., & Afanador-Hernández, C. (2022). Epistemologies and humanistic formation. Initial Concepts for Teaching at Nariño University, Colombia. Puriq, 4, e391. https://doi.org/10.37073/puriq.4.391

Métricas alternativas

Abstract

This article aims to highlight some characteristics of epistemology in relation to humanistic education. The methodological  design was a bibliographical research and the essay wrintings, this exploration will be made of some meanings that have been maintained for the apparent uniqueness of epistemic thinking. Understanding then properties this article described from the philosophical concerning some characteristics of epistemic subject and the problems around this concept in the evolution of the question about the knowledge in this century. In this  way, the article identify elements of an epistemological monism, dualism and pluralism. The article concluding what is possible to affirm a single perspective of knowledge instead of multiplicity of epistemologies, but this will be opening to the ethical and intercultural meaning for the study and teaching of epistemologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Albó, X. (2009). Suma Qamaña = El Buen Convivir. Revista Obets, 25–40.
  2. Aristóteles. (2015). Metafísica. Austral.
  3. Bataille, G. (2007). La parte maldita y apuntes inéditos. Las Cuarenta.
  4. Dussel, E. (2020). Filosofías del sur. Katz.
  5. Fernández-Bujarrabal, P. (2014). El relativismo epistemológico y la garantía del conocimiento científico. Una justificación empirista y neopragmatista después de Quine y Rorty. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
  6. Feyerabend, P. (2018). Adiós a la razón. Tecnos.
  7. Flores Gutiérrez, M., Quispe Arroyo, A., & Gutiérrez Gómez, E. (2021). Problemas Gnoseológicos en el pensamiento andino. Una indagación etnográfica y hermenéutica. Apuntes Universitarios, 11(3), 96–113. https://doi.org/10.17162/au.v11i3.696.
  8. Gabriel, M. (2019). El sentido del pensamiento. Pasado y Presente.
  9. Gabriel, M. (2016). Yo no soy mi cerebro. Filosofía de la mente para el siglo XXI. Pasado y presente.
  10. Gabriel, M. (2015). Por qué el mundo no existe. Pasado y Presente.
  11. Gabriel, M. (2010). Finitud y yo absoluto: La crítica de Heidegger a Fichte. Topicos, (19). https://doi.org/10.14409/topicos.v0i19.7521.
  12. García, R. (2006). Epistemología y teoría del conocimiento. Salud Colectiva, 2(2), 113. https://doi.org/10.18294/sc.2006.60.
  13. Harman, G. (2016). El objeto cuádruple. Una metafísica de las cosas después de Heidegger. Anthropos.
  14. Heidegger, M. (2011). Posiciones metafísicas fundamentales del pensamiento occidental. Herder.
  15. Jaramillo, L. 2003. ¿Qué es epistemología? Cinta moebio, 18 (0), https://www.redalyc.org/pdf/101/10101802.pdf.
  16. Kenny, A. (2018). Breve historia de la filosofía occidental. Paidós.
  17. Korol, C. (2019). Feminismos territoriales: hacia una pedagogía feminista. Quimantú.
  18. Lecourt, D. (1987). Para una crítica de la epistemología. Siglo XXI.
  19. Leff, E. (2020). El conflicto de la vida. Siglo XXI.
  20. Marí, E. (1991). Elementos de epistemología comparada. Punto Sur.
  21. Marion, J. (2012). Cuestiones cartesianas. Prometeo.
  22. Martínez, A. & Ríos, F. (2006). Los conceptos de Conocimiento, Epistemología y Paradigma como base diferencial en la orientación metodológica del Trabajo de Grado. Cinta de Moebio. 25.
  23. Meillassoux, Q. (2018). Después de la finitud. Ensayo sobre la necesidad de la contingencia. Caja Negra.
  24. Mora, R. (2022). El rechazo de Bunge a Hegel, Husserl y Heidegger y su relación con el negacionismo. Revista Filosofía UIS, 21(1), 83–101. https://doi.org/10.18273/revfil.v21n1-2022005.
  25. Nancy, J. (2015). Un pensamiento finito. Anthropos.
  26. Niño Y. (2020). Aportes de la filosofía al pensamiento crítico. ¿La educación como liberación? Una respuesta a partir de Nietzsche, Freire y Zuleta. Hallazgos, 17(34), 185-208. https://doi.org/10.15332/2422409x.4884.
  27. Rojas, J. (2019). Giro epistemológico, giro ético. Más allá del racionalismo de Descartes y del pragmatismo de Richard Rorty. Revista de Psicología GEPU, 10 (2), 224-239. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8121125.
  28. Santos, B. (2020). La cruel pedagogía del virus. CLACSO.
  29. Santos, B. (2019). El fin del imperio cognitivo. Trotta.
  30. Soto, G. (2007). Filosofía medieval. UPN.
  31. Tintaya, P. (2014). Sentido de convivencia y construcción de saberes válidos. Revista de Investigacion Psicologica, (12), 31-57. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322014000200003&lng=es&tlng=es.
  32. Viveiros de Castro, E. (2010). Metafísicas caníbales. Katz.
  33. Zóller, G. (2018). Filosofía sistemática de la libertad Kant y Fichte en comparación crítica. Tópicos (México), (55), 251 -274. https://doi.org/10.21555/top.v0i55.896.