Vol. 5 (2023): january-december: continuous publication
Original article

Model of Creative Strategies for the Production of Texts in Elementary Students

Rocio del Pilar Rodriguez-Aguilar
Cesar Vallejo University
Bio
Nolberto Arnildo Leyva-Aguilar
Cesar Vallejo University
Bio

Published 2023-11-21

Keywords

  • text production,
  • creative strategies

How to Cite

Rodriguez-Aguilar, R. del P., & Leyva-Aguilar, N. A. (2023). Model of Creative Strategies for the Production of Texts in Elementary Students. Puriq, 5, e520. https://doi.org/10.37073/puriq.5.520

Métricas alternativas

Abstract

The research has sought to propose a model of creative strategies based on the socio-formative approach and creativity with the intention of improving the level of text production of students who have been part of the fifth grade of elementary school. The methodology was quantitative, where the data collection has been established by means of a questionnaire to 52 students. The results showed that 25.00% of the study sample had a starting level in reference to the text production capacity, where it was possible to establish that only 17.31% had a level of achievement. It has been concluded that the model design has been based on a total of 9 pedagogical processes focused on the improvement of the socio-formative approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Anchundia, L., H. y Vélez, C., E. (2023). Creative strategies for the development of writing in high school students. Revista Alternancia 5(8), pp. 12-24.
  2. Ato, L.; Quispe, G. y Guillén, J. (2022). Inferential reading comprehension level and its relationship with the production of argumentative texts. Boletin de la Academia Peruana de la Lengua, 71 (71), 399 – 429. DOI: 10.46744/bapl.202201.013.
  3. Bourdin, B. y Fayol, M. (2022). Facilitating Text Production in Fourth Graders: Effects of Script-Based Knowledge and Writing Prompts. Frontiers in Psychology, 13 (1), 1 – 12. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.821011.
  4. Burgos, Y., A. (2022). Estrategias metodológicas para la producción de textos creativos. (Tesis de Maestría), Universidad de Guayaquil. Guayaquil.
  5. Cohen, N. y Gómez, G. (2019). Metodología de la investigación, ¿para qué?: La producción de los datos y los diseños. Editorial Teseo. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20190823024606/Metodologia_para_que.pdf.
  6. Cuervo, L., J. (2020). Escritura creativa para mejorar la producción de textos narrativos. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá.
  7. Estudio Regional Comparativo y Explicativo [ERCE] (2019). Resultados ERCE, 2019: UMC. Perú, tomado de: https://www.calameo.com/read/006286625001732c4ede5?view=slide&page=43.
  8. Gagl, B., Gregorova, K., Golch, J., Hawelka, S., Sassenhagen, J., Tavano, A., Poeppel, D. y Fiebach, C. (2022). Eye movements during text reading align with the rate of speech production. Nature Human Behaviour, 6 (3), 429 – 442. DOI: 10.1038/s41562-021-01215-4.
  9. Huamani, V. D. (2019). La aplicación del programa escritura creativa y su influencia en el desarrollo de la capacidad de producción de textos narrativos en niños de educación primaria. Universidad Nacional de San Marcos. Infinitum, 9(2), 112 – 116.
  10. Kemp, J. (2022). Forgetting to Remember: Theorizing the Role of the Forgotten in the Production of Biblical Text and Tradition. Biblical Interpretation, 1 (1), 12 – 19. DOI: 10.1163/15685152-20221591.
  11. Labarthe, J. T. y Herrera-Vasquez, L. (2016). ¿Potenciando la creatividad humana: taller de escritura creativa? Pap. trab. - Cent. Estud. Interdiscip. Etnolingüíst. Antropol. Soc..31, 19-37. ISSN 1852-4508.
  12. Mazur, A. y Chenu, F. (2023). The revision process during handwritten text production: The case of French higher education students with dyslexia. Dyslexia, 1 (1), 1 – 12. DOI: 10.1002/dys.1734.
  13. Menéndez, O. P. y Cedeño, C. H. (2021). La escritura creativa desde la tarea docente en la formación del profesorado de subnivel básico medio. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 9(1), 1-16. Obtenido de http://refcale. uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3364/2080.
  14. Merino, C. (2023). Coeficientes V de Aiken: diferencias en los juicios de validez de contenido. MHSalud 20 (1) 1-10 https://www.researchgate.net/publication/366773412_Coeficientes_V_de_Aiken_diferencias_en_los_juicios_de_validez_de_contenido
  15. Ministerio de Educación. (2018). ¿Qué logran nuestros estudiantes en escritura? http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2019/07/Docente-_2Sec.-Escritura.pdf.
  16. Núñez, M. S. (2021). Programa escritura creativa en producción de textos narrativos de alumnos de la Institución Educativa Fe y Alegría Trujillo, 2020. (Tesis Doctoral). Universidad César Vallejo. Trujillo.
  17. Olivares, C., Valdés, G., Vidal, M. y Oyarzún, R. (2023). Text writing and clean code production: two realities of the same process in engineering students. Texto Livre, 16(1), 14 – 39. DOI: 10.1590/1983-3652.2023.41439.
  18. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2022). Reporte nacional de resultados de escritura: ERCE 2019; Perú: UNESCO, Santiago de Chile. Tomado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380965.
  19. Ortiz, C. E. (2019). Programa de estrategias didácticas para mejorar la producción de textos narrativos en los estudiantes de sexto grado de primaria de la Institución Educativa N. ° 80850 San Salvador Paiján, 2019. Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote.
  20. Ortiz, K. M. (2022). Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. Chiclayo.
  21. Pacheco, O. y Huertas, A. (2022). Effects of a writing strategy on improving text production skills among primary school students. Knowledge Management and E-Learning, 14 (1), 1 – 14. DOI: 10.34105/j.kmel.2022.14.001.
  22. Robles, J. J. y Robles, L. A. (2020). Proceso metodológico en el desarrollo del aprendizaje significativo en el subnivel medio. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/ redug/53406.
  23. UNESCO. (2020, agosto 23). Un nuevo Informe de la UNESCO resalta la magnitud de las desigualdades mundiales en la educación y hace un llamado a una mayor inclusión tras la reapertura de las escuelas. UNESCO Construir la paz en la mente de los hombres y de las mujeres. https://es.unesco.org/news/GEM-Report-2020.
  24. Urrutia, D. (2021). Efectos del programa sobre Escritura Creativa para la producción de Textos Escritos en estudiantes de un instituto público, Abancay 2021, (Tesis e Maestría), Universidad César Vallejos. Lima.
  25. Valdés, G. (2022). Production of narrative texts in the history classroom: lexicometric analysis of an interdisciplinary proposal. Onomazein, 1 (55), 32 – 49. DOI: 10.7764/onomazein.55.09.
  26. Yu, Z., y Hirzel, T. (2022). Museum text translation in the Chinese context: the museum role and text production. Museum Management and Curatorship, 1 (1), 15 – 19. DOI: 10.1080/09647775.2022.2132992.
  27. Zambrano, K. P. y Chevez, C. I. (2019). Desarrollo de estrategias de enseñanza aprendizaje y su incidencia en la lectura y escritura. Propuesta: Diseño de una guía de estrategias de enseñanza aprendizaje de lectura y escritura para la educación básica media. Guayaquil: Univesidad de Guayaquil: Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/40167.
  28. Zhao, Y., Wei, Z., Gao, B. y Zhang, S. (2021). Application of Text Mining Method for Classification of Work Order in Power Grid Production. Frontiers in Artificial Intelligence and Applications, 345 (1), 693 – 706. DOI: 10.3233/FAIA210463.