Vol. 7 (2025): january-december: continuous publication
Original article

Parenting styles and bullying in an Ecuadorian educational unit

Rosa Melissa Alcivar-Morales
Pontifical Catholic University of Ecuador
Bio
Yosbanys Roque-Herrera
Escuela Superior Politécnica del Chimborazo
Bio

Published 2025-02-15

Keywords

  • Child Rearing,
  • Bullying,
  • Correlation Measures,
  • Adolescent

How to Cite

Alcivar-Morales, R. M., & Roque-Herrera, Y. (2025). Parenting styles and bullying in an Ecuadorian educational unit. Puriq, 7, e750. https://doi.org/10.37073/puriq.7.750

Métricas alternativas

Abstract

What is the relationship between parenting styles and bullying in an Ecuadorian educational unit? 123 adolescents between the ages of 12 and 15 participated, who were in the 8th to 10th year of higher basic education. Quantitative, observational and correlational research. Use of two instruments: Perception of Parenting Styles Questionnaire and Bullying and School Violence Scale. The medium level predominated in most parenting styles (between 49.6 and 82.9%); as well as the category not found in the data related to bullying (between 47.2 and 74.8%). There was a significant correlation (p<0.05), directly proportional and with a weak to moderate intensity (Rho from 0.193 to 0.351) of the hostile parenting style in both parents with bullying.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Anchundia Paredes, R. V., y Navarrete Pita, Y. (2021). Incidence of family overprotection in the autonomous development of the child of Initial I and II of the Educational Unit of the Province of Manabí, Cascol. Varona. Revista Científico Metodológica, (73), 83-97. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1992-82382021000200083ylng=esytlng=en
  2. Armero Pedreira, P., Bernardino Cuesta, B., y Bonet de Luna, C. (2011). Acoso escolar. Pediatría Atención Primaria, XIII(52), 661-670. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=366638733014
  3. Azúa Fuentes, E., Rojas Carvalo, P., y Ruiz Poblete, S. (2020). Acoso escolar (bullying) como factor de riesgo de depresión y suicidio. Revista chilena de pediatría, 91(3). https://doi.org/10.32641/rchped.v91i3.1230
  4. Bartolomé Gutiérrez, R., y Díaz Herráiz, E. (2020). Apoyo social y autopercepción en los roles del acoso escolar. anales de psicología, 36(1), 92-101. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.301581
  5. Capano, A, y Ubach, A. (2013). Estilos parentales, parentalidad positiva y formación de padres. Ciencias Psicológicas, 7(1), 83-95. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1688-42212013000100008ylng=esytlng=es
  6. Cardozo, G., Dubini, P., y Lorenzino, L. (2017). Bullying y ciberbullying: un estudio comparativo entre adolescentes escolarizados. Revista Mexicana de Psicología, 34(2), 101-109. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243057743003
  7. Císcar Cuñat, E., Martínez Vázquez, C., y Peréz Carbonell, A. (2021). Aproximación al estudio de la negligencia parental y sus efectos en la infancia y adolescencia. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 39, 153-166. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.39.10
  8. Cordero López, B., y Salvador Calventus, J. (2022). Modelos predictivos del bienestar adolescente: estilos y prácticas parentales. Límite (Arica), 17. https://doi.org/10.4067/s0718-50652022000100202
  9. Crespo Diaz, Y. (2019). El acoso escolar: bullying. Tareas, (162), 127-140. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=535059263011
  10. Chavarín García Prieto, M. C., y Gálvez Hernández, C. L. (2018). Conducta antisocial adolescente y dinámica familiar. Análisis conceptual. Psicología Iberoamericana, 26(1), 10-22. https://doi.org/10.48102/pi.v26i1.29
  11. Enríquez Villota, M. F. (2015). El acoso escolar. Saber, Ciencia y Libertad, 10(1), 219-233. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2015v10n1.983
  12. Espinoza-García, A. (2020). Estilos de socialización parental en una muestra de adolescentes chilenos. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(1), 46-51. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.07.1.6
  13. Estrada Araoz, E. G., y Mamani Uchasara, H. J. (2020). Violencia escolar y niveles de logro de aprendizaje en una institución educativa pública de Puerto Maldonado. Puriq, 2(3), 165–175. https://doi.org/10.37073/puriq.2.3.86
  14. García Peña, J. J., Arana Medina, C. M., y Restrepo Botero, J. C. (2018). Parental styles in the process of raising children with disruptive disorders. Investigación y Desarrollo, 26(1), 55-74. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-32612018000100055yscript=sci_arttext
  15. García Zavala, G. P., y Peraltilla Romero, L. del C. N. (2019). Estilos de crianza: la teoría detrás de los instrumentos más utilizados en latinoamérica. Revista De Psicología, 9(2), 93-108. https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/542
  16. Guerrero Ramos, M. A. (2018). La sintomatología antisocial normalizada y la ciudadanía vacía: apuntes sobre justicia social desde una teoría pragmática y cultural de la psiquis. Poiésis, 98-112. https://doi.org/10.21501/16920945.2790
  17. Guerrero Vera, C. M. (2020). Fundamentos teóricos de la violencia escolar para su abordaje en Ecuador. Uniandes Episteme, 7(3), 364–377. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/1831
  18. Hernández Romero, D. O., y De la Roca Chiapas, J. M. (2022). Estilos de apego y estilos de crianza como predictores de la decisión de dejar el hogar parental en adultos jóvenes. Revista EDUCATECONCIENCIA., 30(36), 145-166. https://doi.org/10.58299/edu.v30i36.540
  19. Herrera Acevedo, I. Y. (2021). Fundamentos teóricos que determinan el desarrollo de una propuesta de protocolo de investigación para el abordaje de las conductas agresivas y el aprendizaje en los niños del jardín de niños. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2520
  20. Jorge, E., y González, M. C. (2017). Estilos de crianza parental: una revisión teórica. Informes psicologicos, 17(2), 39-66. https://doi.org/10.18566/infpsic.v17n2a02
  21. Luévano Martínez, M. de la L. (2020). La naturalización de la violencia en el entorno familiar y su reproducción en el noviazgo. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 13(1), 117-136. https://doi.org/10.17151/rlef.2021.13.1.7
  22. Menéndez Santurio, J. I., Fernández Río, J., Cecchini Estrada, J. A., y González Víllora, S. (2021). Acoso escolar, necesidades psicológicas básicas, responsabilidad y satisfacción con la vida: relaciones y perfiles en adolescentes. Anales de Psicología, 37(1), 133-141. Epub 21 de junio de 2021. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S0212-97282021000100015yscript=sci_arttextytlng=es
  23. Merchán Gavilánez, M. L., Márquez Allauca, V. M., Yanez Palacios, J. F., y Estrella Acencio, L. P. (2021). Estilos de crianza ante la violencia infantil. RECIAMUC, 5(1), 416-429. https://doi.org/10.26820/reciamuc/5.(1).ene.2021.416-429
  24. Meza Gonzales, A. M., y Candela Ayllón, V. E. (2021). Estilos de crianza familiar y violencia escolar en adolescentes de Lima Norte. PsiqueMag, 10(2), 58–68. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2750
  25. Morales, J. (2023). Víctima, victimario y el tercero espectador: la tríada que conforma el espiral de la violencia escolar. Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 5(8), 191-217. https://doi.org/10.38186/difcie.58.10
  26. Páez Esteban, A. N., Ramírez Cruz, M. A., Campos de Aldana, M. S., Duarte Bueno, L. M., y Urrea Vega, E. A. (2020). Prevalencia y factores asociados con el acoso escolar en adolescentes. Revista Cuidarte, 11(3), e1000. https://doi.org/10.15649/cuidarte.1000
  27. Perez, K. L., Romero, K., Robles, J. L., y Florez, M. (2019). Prácticas parentales y su relación con conductas prosociales y agresivas en niños, niñas y adolescentes de instituciones educativas. ESPACIOS, 40(31). https://www.revistaespacios.com/a19v40n31/19403108.html
  28. Quiroga Vargas, C. A., Ruiz Ortega, N. K., Bravo Faytong, F. A., Morán Borja, L. M., y Mendoza Sierra, N. E. (2023). Estilos de crianza en estudiantes de secundaria con conductas de riesgo del cantón Babahoyo: Parenting styles in high school students with risk behaviors in Babahoyo canton. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(2), 789–809. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.651
  29. Ramírez Corone, A. A., Martínez Suárez, P. C., Cabrera Mejía, J. B., Buestán Andrade, P. A., Torracchi-Carrasco, E., y Carpio Carpio, M. G. (2020). Habilidades sociales y agresividad en la infancia y adolescencia. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(2), 209-218. https://doi.org/10.5281/zenodo.4068522
  30. Rodríguez Rey, R., y Cantero García, M. (2020). Albert Bandura: impacto en la educación de la teoría cognitiva social del aprendizaje. Padres y Maestros, (384), 72-76. https://doi.org/10.14422/pym.i384.y2020.011
  31. Rodríguez Sánchez, F., Malagón Arias, J. K., y Salinas Quiroz, F. (2020). Significados de madres y padres mexicanos del mismo genero en torno a la crianza. Revista Iberoamaericana de Psicología, 13(1), 33-44. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13104
  32. Ruiz Narezo, M., Santibáñez Gruber, R., y Laespada Martínez, T. (2020). Acoso escolar: adolescentes víctimas y agresores. La implicación en ciclos de violencia. Bordón. Revista De Pedagogía, 72(1), 117–132. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.71909
  33. Silva Fernández, C. S., Barchelot Aceros, L. J., y Galván Patrignani, G. D. (2021). Caracterización de la conducta agresiva y de variables psicosociales en una muestra de adolescentes de la ciudad de Bucaramanga y su área metropolitana. Psicogente, 24(46), 36-57. https://doi.org/10.17081/psico.24.46.4498
  34. Tangarife Calero, P., y Ibáñez Alfonso, J. A.. (2020). Neuropsicología de las conductas agresivas:aportaciones a la criminología. Revista Iberoamericana de Neuropsicología,, 3(2), 171-183. https://neuropsychologylearning.com/wp-content/uploads/pdf/pdf-revista-vol3/vol3-n2-4.pdf
  35. Ticona Choqueña, E. del R. (2021). Relación entre el bullying y la autoestima en adolescentes. Investigación E Innovación: Revista Científica De Enfermería, 1(1), 28–36. https://doi.org/10.33326/27905543.2021.1.1136
  36. Toro, R., Barreto Zambrano, M. L., Garzon Velandia, D. C., Sandoval Escobar, M., Pineda Marín, C., O´Sullivan, et al. (2023). Empatía, agresividad y perdón en contextos de vulnerabilidad, hostilidad y seguridad en niños y adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 55, 18-28. https://doi.org/10.14349/rlp.2023.v55.3
  37. Valiente, R. M., Magaz, A., Chorot, P., y Sandín, B. (2016). Estructura factorial del cuestionario de percepción de estilos de crianza CRPBI-Abreviado. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 3(2), 69-78. https://www.revistapcna.com/sites/default/files/16-10.pdf