Vol. 3 No. 1 (2021): PURIQ (January-April)
Articles

Evaluation of the implementation process of the classroom platform at UNAH 2020

César Teófilo Zambrano Arce
Huanta National Autonomous University
Bio
Ketty Marilú Moscoso Paucarchuco
Huanta National Autonomous University
Bio
Mary Amelia Cárdenas Bustamante
Huanta National Autonomous University
Bio
Rosa Cecilia González Ríos
Huanta National Autonomous University
Bio
Oseas Arístides Obregón Villantoy
Huanta National Autonomous University
Bio

Published 2021-01-04

Keywords

  • Evaluation,
  • implementation processes,
  • Classroom platform,
  • virtual education

How to Cite

Zambrano Arce, C. T., Moscoso Paucarchuco, K. M., Cárdenas Bustamante, M. A., González Ríos, R. C., & Obregón Villantoy, O. A. (2021). Evaluation of the implementation process of the classroom platform at UNAH 2020. Puriq, 3(1), 112–125. https://doi.org/10.37073/puriq.3.1.161

Métricas alternativas

Abstract

This study is based on the evaluation process of the university public policy of distance education and, specifically, the implementation of the Classroom platform, in its didactic and operational dimensions, at the National Autonomous University of Huanta (UNAH), period 2020, in the context of physical and social isolation, which allowed an accurate analysis to make decisions in this regard. To measure such impact, the non-experimental scientific method, descriptive level, was used; likewise, the survey technique, whose instrument is the questionnaire, which was applied to the population of the ordinary teaching staff of the institution. The conceptual frameworks are enriched, exposing reflections from a detailed bibliographic review that analyzes indicators of content, activities, interactivity, resources, administration and aesthetics of the virtual environment. From the analysis of the dimensions, it appears that an average 90% of teachers have carried out the platform implementation process successfully.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Acosta, N. K. M., Cortes, R. M. P., & Maldonado, J. A. S. (2017). Ambientes Educativos a Distancia para la Mejora de la Enseñanza: Uso de Classroom. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 4(0), 1–13.
  2. Alves, F. B., & Lima, D. A. (2018). Uso de la clasificación para el análisis y la minería de datos en la herramienta de enseñanza-aprendizaje Google Classroom. Nuevas
  3. Basso-Aránguiz, M., Bravo-Molina, M., Castro-Riquelme, A., & Moraga-Contreras, C. (2018). Propuesta De Modelo Tecnológico Para Flipped Classroom. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1–17. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.2
  4. Cabero Almenara, J. C., & Lopéz Meneses, E. L. & Jaen Martínez Alicia (2016). Los portafolios educativos virtuales en las aulas universitarias. Instrumentos didácticos para la innovación docente y la calidad de los procesos de enseñanza y. 5374, 43–70.
  5. Fernández, J. M., Carrasco, C. J. G., & Pedro Miralles Martínez. (2017). Evaluación del diseño e implementación de la metodología Flipped-classroom en la formación del profesorado de Ciencias Sociales. Revista de Educación a Distancia, 0(0), 1–26.
  6. Páez H. & E. Arriaza. (2005). Uso de una plataforma virtual de aprendizaje en educación superior. Caso nicenet.org. Paradigma, 26.
  7. Innedu (2020). https://www.innedu.es/bootcamps/google-classroom-que-es-y-para-que-sirve/ Consultado el 04 de octubre 2020.
  8. Maenza, R. R. (2006). Indicadores de evaluación para plataformas virtuales empleadas en educación. August. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.3545.8804
  9. Moya Fuentes, M., Bia Platas, A., Carrasco Andrino, M., Jiménez Pascual, M., Ramón Martín, A., & Soler García, C. (2017). 3779_Memoria Red en metodologías docentes con TICS 2016/2017: implementación de la plataforma virtual Google Classroom. Memorias Del Programa de Redes-I 3 CE De Calidad , Innovación e Investigación En Docencia Universitaria . Convocatoria 2016-17, 2564–2574.
  10. Rodríguez Zamora, R., & Espinoza Núñez, L. A. (2017). Trabajo colaborativo y estrategias de aprendizaje en entornos virtuales en jóvenes universitarios. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 103. https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.274
  11. Samper, M. D., Garcia-Garcia, D., Ferri, J. M., Carbonell-Verdu, A., & López Martínez, J. (2017). Implementación de la plataforma GOOGLE CLASSROOM en la asignatura “Tratamiento de Residuos” para la realización de experiencia de clase inversa. July. https://doi.org/10.4995/inred2017.2017.6818
  12. Sánchez, A. B., & Salvador, C. C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(0), 163–184.
  13. Tarango, J., Machin-mastromatteo, J. D., & D, M. J. (2007). Aprendizaje de Google classroom y evaluación según diseño y aprendizaje de Google classroom y chamilo design and learning evaluation of google classroom and chamilo. 10(19), 91–104.