Vol. 5 (2023): january-december: continuous publication
Original article

Addiction to video games and academic procrastination in the EMAUS bilingual intercultural community educational unit

Marcia Isabel García-Vilema
Pontificia Universidad Católica del Ecuador
Bio
Yosbanys Roque-Herrera
Universidad Nacional de Chimborazo
Bio

Published 2023-03-13

Keywords

  • Academic Procrastination,
  • Video Game Addiction,
  • Adolescent,
  • Second Level of Education

How to Cite

García-Vilema, M. I., & Roque-Herrera, Y. (2023). Addiction to video games and academic procrastination in the EMAUS bilingual intercultural community educational unit. Puriq, 5, e461. https://doi.org/10.37073/puriq.5.461

Métricas alternativas

Abstract

Adolescents are especially vulnerable to the inappropriate and uncontrolled use of computer technologies. The objective of the research was to determine the relationship between the use of video games and academic procrastination in students of the second level of education. The design was observational with correlational scope. The entire population was included: 91 students from the seventh to the tenth grade of an educational unit in Ecuador. Data were collected using the Adolescent Procrastination Scale and the Video Game Related Experiences Questionnaire. 56.04% were between 10 and 13 years old and 53.85% were male. 47.25% did not show problems with video game addiction experiences, but 43.96% had potential problems. The majority had an average level of global academic procrastination (50.55%) and 46.15% scored with a high level. 74.73% had an average level of activity postponement and that same percentage showed a high level of academic self-regulation. A significant, positive, and moderate intensity correlation was established between the experience of addiction to videogames and the postponement of activity (dimension of academic procrastination).

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Andrade, L. I., Carbonell, X., y López Guerra, V. M. (2019). Variables sociodemográficas y uso problemático de videojuegos en adolescentes ecuatorianos. Health and Addictions/Salud y Drogas, 19(1), 1–10. https://doi.org/10.21134/haaj.v19i1.391.
  2. García-Martínez, V., Silva-Payró, M. P., García-Martínez, V., y Silva-Payró, M. P. (2019). Academic procrastination among online students. Validation of a questionnaire. Apertura, 11(2), 122–137. https://doi.org/10.32870/Ap.v11n2.1673
  3. Rodríguez-Rodríguez, M., y García-Padilla, F. M. (2021). El uso de videojuegos en adolescentes. Un problema de Salud Pública. Enfermería Global, 20(2), 557–591. https://doi.org/10.6018/eglobal.438641.
  4. Bueno-Sáinz, Ó. (2021). El controvertido diagnóstico del trastorno de adicción a los videojuegos y la evolución del mismo durante la pandemia COVID-19: a propósito de un caso clínico. Psiquia-tría Biológica, 28(3), https://doi.org/10.1016/j.psiq.2021.100335.
  5. Carbonell, X. (2020). El diagnostico de adicción a videojuegos en el DSM-5 y la CIE-11: Retos y oportunidades para clínicos, Papeles del Psicólogo,41(3), 211–218. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2020.2935.
  6. Hidalgo-Fuentes, S., Martínez-Álvarez, I., y Sospedra-Baeza, M. J. (2022). Self-esteem and pro-crastination in the academic field: a meta-analysis. Revista Fuentes, 24(1), 77–89. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.19907.
  7. García-Cernaz, S. (2018). Videojuegos y violencia: una revisión de la línea de investigación de los efectos. Revista de La Escuela de Ciencias de La Educación, 1(13), 149–165. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2362-33492018000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es
  8. López-Álvarez, D., y Ruiz-Conforme, N. (2021). Videojuegos: herramientas didácticas digitales en un centro educativo de Babahoyo: Videogames: digital teaching tools in an educational center in Babahoyo. RES NON VERBA REVISTA CIENTÍFICA, 11(2), 103–119. https://doi.org/10.21855/resnonverba.v11i2.538.
  9. Gamboa-Melgar, G., Peña-Fuertes, Y., y Manzanares-Medina, E. (2022). Psychometric Evidence of the Scale of Risk of Addiction to Social Networks and Internet for Adolescents in Peruvian Students. Revista de Psicología Clínica Con Niños y Adolescentes, 9, 2022–2062. https://doi.org/10.21134/rpcna.2022.09.1.7.
  10. Oporto-Alonso, M., Fernández-Andújar, M., Calderón-Garrido, C., y Gustems-Carnicer, J. (2021). Adicción a Internet y Plan de Acción tutorial en alumnado de Educación Artística. ARTSEDUCA, 28, 26–37. https://doi.org/10.6035/ARTSEDUCA.2021.28.2.
  11. Zumárraga Espinosa, M. R., y Cevallos Pozo, G. (2020). Evaluación psicométrica de la Escala de Procrastinación Académica (EPA) y la Escala de Resiliencia Académica (ARS-30) en per-sonas universitarias de Quito-Ecuador. Revista Educación, 45(1), 346–366. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42820.
  12. Chamarro, A., Carbonell, X., Manresa, J., Munoz-Miralles, R., Ortega-González, R., López-Morrón, M., Batalla-Martínez, C., y Torán-Monserrat, P. (2014). El Cuestionario de Experiencias Re-lacionadas con los Videojuegos (CERV): Un instrumento para detectar el uso problemático de videojuegos en adolescentes españoles. Adicciones, 26(4), 303-311. http://dx.doi.org/10.20882/adicciones.31.
  13. Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., Muros-Molina, J. J., Espejo-Garcés, T., Zurita-Ortega, F., y Linares-Manrique, M. (2016). Adhesión a la dieta mediterránea en estudiantes universitarios y su relación con los hábitos de ocio digital. Nutrición Hospitalaria, 33, 405-410.
  14. Alarcón-Allaín, G., y Salas-Blas, E. S. (2022). Adicción a redes sociales e inteligencia emocional en estudiantes de educación superior técnica. Health and Addictions/Salud Y Drogas, 22(1), 152–166. https://doi.org/10.21134/haaj.v22i1.640.
  15. Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J., y Garay, U. (2020). Modalidad de estudio, presencial o en línea, y la adicción a las redes sociales virtuales. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 72, 1–16. https://doi.org/10.21556/EDUTEC.2020.72.1649.
  16. Ballestar-Tarín, M. L., Simó-Sanz, C., Chover-Sierra, E., Saus-Ortega, C., Casal-Angulo, M. D. C., y Martínez-Sabater, A. (2020). Self-Perception. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), e3838. https://doi.org/10.3390/ijerph17113838.
  17. Cívico-Ariza, A., Cuevas Monzonís, N., Colomo Magaña, E., y Gabarda Méndez, V. (2021). Jóvenes y uso problemático de las tecnologías durante la pandemia: una preocupación familiar. Ha-chetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (22). https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2021.i22.1204.
  18. Ayala-Ramírez, A. S., Rodríguez-Diaz, R. Y., Villanueva-Quishpe, W., Hernández-García, M., y Campos-Ramirez, M. (2020). La procrastinación académica: teorías, elementos y modelos. Revista Muro de La Investigación, 5(2), 40–52. https://doi.org/10.17162/RMI.V5I2.1324.
  19. Díaz-Miranda, N., y Extremera-Pacheco, N. (2020). Inteligencia emocional, adicción al smartphone y malestar psicológico como predictores de la nomofobia en adolescentes. Know and share Psychology, 1(2). https://doi.org/10.25115/KASP.V1I2.3195.
  20. López-Gómez, S., Rial-Boubeta, A., Marín-Suelves, D., y Rodríguez-Rodríguez, J. (2022). Video-games, health, human relations and addiction. What does the scientific evidence say? Psychology, Society and Education, 14(1), 45–54. https://doi.org/10.21071/PSYE.V14I1.14178.
  21. Martín-Fernández, M., Matalí, J. L., García-Sánchez, S., Pardo, M., Lleras, M., y Castellano-Tejedor, C. (2017). Adolescents with internet gaming disorder (IGD): Profiles and treatment response. Adicciones, 29(2), 125-133. https://doi.org/10.20882/adicciones.890.
  22. Torres-Rodríguez, A., Griffiths, M. D., Carbonell, X., y Oberst, U. (2018a). Internet gaming disorder in adolescence: Psychological characteristics of a clinical sample. Journal of Behavioral Addic-tions, 7(3), 707-718. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.75.
  23. Bueno-Sáinz, Ó. (2021). El controvertido diagnóstico del trastorno de adicción a los videojuegos y la evolución del mismo durante la pandemia COVID-19: a propósito de un caso clínico. Psiquia-tría Biológica, 28(3). https://doi.org/10.25267/HACHETETEPE.2021.I22.1204.
  24. Asmal?, M., y Dilbaz-Say?n, S. (2022). Academic Procrastination in Language Learning: Adolescent Learners’ Perspectives. Acuity: Journal of English Language Pedagogy, Literature and Culture, 7(2), 220-235. https://doi.org/10.35974/acuity.v7i2.2637.
  25. Türel, Y. K. y Dokumac?, O. (2022). Use of media and technology, academic procrastination, and academic achievement in adolescence. Participatory Educational Research, 9(2), 481-497. https://doi.org/10.17275/per.22.50.9.2.
  26. Izzati, R., y Nastiti, D. (2022). Academic Procrastination for Students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences (FPIP) at the University: Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Psikologi dan Ilmu Pendidikan (FPIP) di Universitas. Indonesian Journal of Education Methods Development, 19. https://doi.org/10.21070/ijemd.v19i.659.
  27. Mawarni, I., y Purnama, R. (2022). Academic Procrastination Analysis in Elementary School. Widyagogik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(1), 249-259. https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i1.17616.
  28. Gökalp, Z.?., Saritepeci, M., y Durak, H.Y. (2022). The relationship between self-control and pro-crastination among adolescent: The mediating role of multi screen addiction. Current Psy-chology, 2022. https://doi.org/10.1007/s12144-021-02472-2.
  29. Aalbers, G., vanden-Abeele, M. M. P., Hendrickson, A. T., de Marez, L., y Keijsers, L. (2022). Caught in the moment: Are there person-specific associations between momentary procrastination and passively measured smartphone use?. Mobile Media & Communication, 10(1), 115–135. https://doi.org/10.1177/2050157921993896.
  30. Lotar-Rihtari?, M., Vrselja, I., y Löw, A. (2022). Relationship between passion for playing video games and behavioral school engagement: Mediation through time spent playing. Cyberpsy-chology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 16(3). https://doi.org/10.5817/CP2022-3-7.
  31. Córdova-Torres, P., y Alarcón-Arias, A. (2019). Hábitos de estudio y procrastinación académica en estudiantes universitarios en Lima Norte. CASUS. Revista De Investigación Y Casos En Sa-lud, 4(1). https://doi.org/10.35626/casus.1.2019.161.
  32. Méndez-Carpio, C. R. (2021). Procrastinación e incremento del estrés en docentes y estudiantes universitarios frente a la educación online. Revista Scientific, 6(20), 62–78. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.20.3.62-78