Vol. 5 (2023): january-december: continuous publication
Original article

Addiction to video games and academic procrastination in the EMAUS bilingual intercultural community educational unit

Marcia Isabel García-Vilema
Pontificia Universidad Católica del Ecuador
Bio
Yosbanys Roque-Herrera
Universidad Nacional de Chimborazo
Bio

Published 2023-03-13

Keywords

  • Academic Procrastination,
  • Video Game Addiction,
  • Adolescent,
  • Second Level of Education

How to Cite

García-Vilema, M. I., & Roque-Herrera, Y. (2023). Addiction to video games and academic procrastination in the EMAUS bilingual intercultural community educational unit. Puriq, 5, e461. https://doi.org/10.37073/puriq.5.461

Métricas alternativas

Abstract

Adolescents are especially vulnerable to the inappropriate and uncontrolled use of computer technologies. The objective of the research was to determine the relationship between the use of video games and academic procrastination in students of the second level of education. The design was observational with correlational scope. The entire population was included: 91 students from the seventh to the tenth grade of an educational unit in Ecuador. Data were collected using the Adolescent Procrastination Scale and the Video Game Related Experiences Questionnaire. 56.04% were between 10 and 13 years old and 53.85% were male. 47.25% did not show problems with video game addiction experiences, but 43.96% had potential problems. The majority had an average level of global academic procrastination (50.55%) and 46.15% scored with a high level. 74.73% had an average level of activity postponement and that same percentage showed a high level of academic self-regulation. A significant, positive, and moderate intensity correlation was established between the experience of addiction to videogames and the postponement of activity (dimension of academic procrastination).

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aalbers, G., vanden-Abeele, M. M. P., Hendrickson, A. T., de Marez, L. y Keijsers, L. (2022). Caught in the moment: Are there person-specific associations between momentary procrastination and passively measured smartphone use?. Mobile Media & Communication, 10(1), 115–135. https://doi.org/10.1177/2050157921993896
  2. Alarcón-Allaín, G. y Salas-Blas, E. S. (2022). Adicción a redes sociales e inteligencia emocional en estudiantes de educación superior técnica. Health and Addictions/Salud Y Drogas, 22(1), 152–166. https://doi.org/10.21134/haaj.v22i1.640
  3. Andrade, L. I., Carbonell, X. y López Guerra, V. M. (2019). Variables sociodemográficas y uso problemático de videojuegos en adolescentes ecuatorianos. Health and Addictions/Salud y Drogas, 19(1), 1–10. https://doi.org/10.21134/haaj.v19i1.391
  4. Asmali, M. y Dilbaz-Sayin, S. (2022). Academic Procrastination in Language Learning: Adolescent Learners’ Perspectives. Acuity: Journal of English Language Pedagogy, Literature and Culture, 7(2), 220-235.
  5. Ayala-Ramírez, A. S., Rodríguez-Diaz, R. Y., Villanueva-Quishpe, W., Hernández-García, M. y Campos-Ramirez, M. (2020). La procrastinación académica: teorías, elementos y modelos. Revista Muro de La Investigación, 5(2), 40–52. https://doi.org/10.17162/RMI.V5I2.1324
  6. Bueno-Sáinz, Ó. (2021). El controvertido diagnóstico del trastorno de adicción a los videojuegos y la evolución del mismo durante la pandemia COVID-19: a propósito de un caso clínico. Psiquiatría Biológica, 28(3), https://doi.org/10.1016/j.psiq.2021.100335
  7. Carbonell, X. (2020). El diagnostico de adicción a videojuegos en el DSM-5 y la CIE-11: Retos y oportunidades para clínicos, Papeles del Psicólogo,41(3), 211–218. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2020.2935
  8. Chamarro, A., Carbonell, X., Manresa, J., Munoz-Miralles, R., Ortega-González, R., López-Morrón, M., Batalla-Martínez, C. y Torán-Monserrat, P. (2014). El Cuestionario de Experiencias Relacionadas con los Videojuegos (CERV): Un instrumento para detectar el uso problemático de videojuegos en adolescentes españoles. Adicciones, 26(4), 303-311. http://dx.doi.org/10.20882/adicciones.31
  9. Cívico-Ariza, A., Cuevas Monzonís, N., Colomo Magaña, E. y Gabarda Méndez, V. (2021). Jóvenes y uso problemático de las tecnologías durante la pandemia: una preocupación familiar. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (22). https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2021.i22.1204
  10. Córdova-Torres, P. y Alarcón-Arias, A. (2019). Hábitos de estudio y procrastinación académica en estudiantes universitarios en Lima Norte. CASUS. Revista De Investigación Y Casos En Salud, 4(1). https://doi.org/10.35626/casus.1.2019.161
  11. Del Castillo-Castro, C. I. y Chamán-Cabrera, L. I. (2021). Buenas prácticas en el uso de las TICs para el desarrollo de competencias educativas: revisión bibliográfica. Conrado, 17(82), 164-170.
  12. Díaz-Miranda, N. y Extremera-Pacheco, N. (2020). Inteligencia emocional, adicción al smartphone y malestar psicológico como predictores de la nomofobia en adolescentes. Know and share Psychology, 1(2). https://doi.org/10.25115/KASP.V1I2.3195
  13. García-Cernaz, S. (2018). Videojuegos y violencia: una revisión de la línea de investigación de los efectos. Revista de La Escuela de Ciencias de La Educación, 1(13), 149–165. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2362-33492018000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es
  14. García-Martínez, V., Silva-Payró, M. P., García-Martínez, V. y Silva-Payró, M. P. (2019). Procrastinación académica entre estudiantes de cursos en línea. Validación de un cuestionario. Apertura, 11(2), 122–137. https://doi.org/10.32870/Ap.v11n2.1673
  15. Gokalp, Z.S., Saritepeci, M. y Durak, H.Y. (2022). The relationship between self-control and procrastination among adolescent: The mediating role of multi screen addiction. Current Psychology, 2022. https://doi.org/10.1007/s12144-021-02472-2
  16. González-Ochoa, A. L., Machado-Ramírez, J. G., Talavera-Hernández, M. E. y Sevilla-Rizo, A. (2020). Influencia de las TIC en el proceso administrativo. Revista Científica De FAREM-Estelí, (33), 52–63. https://doi.org/10.5377/farem.v0i33.9608
  17. Hidalgo-Fuentes, S., Martínez-Álvarez, I. y Sospedra-Baeza, M. J. (2022). Self-esteem and procrastination in the academic field: a meta-analysis. Revista Fuentes, 24(1), 77–89. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.19907
  18. Izzati, R. y Nastiti, D. (2022). Academic Procrastination for Students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences (FPIP) at the University: Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Psikologi dan Ilmu Pendidikan (FPIP) di Universitas. Indonesian Journal of Education Methods Development, 19. https://doi.org/10.21070/ijemd.v19i.659
  19. López-Álvarez, D. y Ruiz-Conforme, N. (2021). Videojuegos: herramientas didácticas digitales en un centro educativo de Babahoyo: Videogames: digital teaching tools in an educational center in Babahoyo. RES NON VERBA REVISTA CIENTÍFICA, 11(2), 103–119. https://doi.org/10.21855/resnonverba.v11i2.538
  20. López-Gómez, S., Rial-Boubeta, A., Marín-Suelves, D. y Rodríguez-Rodríguez, J. (2022). Videogames, health, human relations and addiction. What does the scientific evidence say? Psychology, Society and Education, 14(1), 45–54. https://doi.org/10.21071/PSYE.V14I1.14178
  21. Lotar-Rihtaric, M., Vrselja, I. y Löw, A. (2022). Relationship between passion for playing video games and behavioral school engagement: Mediation through time spent playing. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 16(3). https://doi.org/10.5817/CP2022-3-7
  22. Malo-Cerrato, S., Martín-Perpiñá, M. y Cornellá-Font, M. (2023). Factores psicosociales y comportamiento de bajo riesgo de uso de TIC en adolescentes. Comunicar, 75. https://doi.org/10.3916/C75-2023-08
  23. Martín-Fernández, M., Matalí, J. L., García-Sánchez, S., Pardo, M., Lleras, M. y Castellano-Tejedor, C. (2017). Adolescentes con Trastorno por juego en Internet (IGD): perfiles y respuesta al tratamiento. Adicciones, 29(2), 125-133. https://doi.org/10.20882/adicciones.890
  24. Mawarni, I. y Purnama, R. (2022). Academic Procrastination Analysis in Elementary School. Widyagogik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(1), 249-259. https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i1.17616
  25. Méndez-Carpio, C. R. (2021). Procrastinación e incremento del estrés en docentes y estudiantes universitarios frente a la educación online. Revista Scientific, 6(20), 62–78. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.20.3.62-78
  26. Moreira-Sánchez, P. (2019). Las TIC en el aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo cognitivo de los adolescentes. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(2), 1-14. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.2124
  27. Oporto-Alonso, M., Fernández-Andújar, M., Calderón-Garrido, C. y Gustems-Carnicer, J. (2021). Adicción a Internet y Plan de Acción tutorial en alumnado de Educación Artística. ARTSEDUCA, 28, 26–37. https://doi.org/10.6035/ARTSEDUCA.2021.28.2
  28. Rodríguez-Rodríguez, M. y García-Padilla, F. M. (2021). El uso de videojuegos en adolescentes. Un problema de Salud Pública. Enfermería Global, 20(2), 557–591. https://doi.org/10.6018/eglobal.438641
  29. Torres-Rodríguez, A., Griffiths, M. D., Carbonell, X. y Oberst, U. (2018). Internet gaming disorder in adolescence: Psychological characteristics of a clinical sample. Journal of Behavioral Addictions, 7(3), 707-718. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.75
  30. Türel, Y. K. y Dokumaci, O. (2022). Use of media and technology, academic procrastination, and academic achievement in adolescence. Participatory Educational Research, 9(2), 481-497. https://doi.org/10.17275/per.22.50.9.2
  31. Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J. y Garay, U. (2020). Modalidad de estudio, presencial o en línea, y la adicción a las redes sociales virtuales. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 72, 1–16. https://doi.org/10.21556/EDUTEC.2020.72.1649
  32. Zumárraga-Espinosa, M. R. y Cevallos-Pozo, G. (2020). Evaluación psicométrica de la Escala de Procrastinación Académica (EPA) y la Escala de Resiliencia Académica (ARS-30) en personas universitarias de Quito-Ecuador. Revista Educación, 45(1), 346–366. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42820