Vol. 5 (2023): january-december: continuous publication
Original article

Perceptions of university students on gender equality. A review from its sociocultural context

Luis Arturo Guerrero-Azpeitia
Universidad Politécnica Metropolitana de Hidalgo
Bio

Published 2023-10-25

Keywords

  • Gender equality,
  • subjectivity,
  • sociocultural context,
  • University students

How to Cite

Guerrero-Azpeitia, L. A. (2023). Perceptions of university students on gender equality. A review from its sociocultural context. Puriq, 5, e521. https://doi.org/10.37073/puriq.5.521

Métricas alternativas

Abstract

The objective was to explore the perceptions that university students express regarding gender equality based on their sociocultural context. Some elements of Bourdieu's sociological perspective were recovered, in order to approach said object of study as a production of subjectivity from the objective conditions of the students. Methodologically, a questionnaire was designed with the intention of recovering elements of the students' sociocultural context and at the same time exploring their perceptions of the gender perspective; Data treatment was performed through multiple correspondence analysis. The main results highlight the relationship between the social conditions of the students, such as the schooling of their parents and their economic activity, and their perceptions of gender equity. Finally, it can be concluded the importance of family sociocultural conditions in shaping the perceptions and opinions of university students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Bourdieu, P. (1979). La distinción: Criterio y bases sociales del gusto. México: Taurus
  2. Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer S.A.
  3. Bourdieu, P. & Wacquant, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. México D.F.: Siglo XXI editores.
  4. Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Argentina: Siglo XXI Editores.
  5. Calero, M.A. & Molina, M. (2013). Percepción de la violencia de género en el entorno universitario. El caso del alumnado de la Universidad de Lleida. Catalunia: Edicions Universitat de Lleida.
  6. Castañeda, A. (2009). Trayectorias, experiencias y subjetivaciones en la formación permanente de profesores de educación básica. México: UPN
  7. Camarena, M., Saavedra, M. y Ducloux, D. (2015). Panorama del género en México: situación actual. Revista Científica Guillermo de Ockham, 13(2), 77-87. http://www.redalyc.org/pdf/1053/105344265008.pdf
  8. Dome, C. (2019). Percepciones de estudiantes sobre desigualdad de género en la Universidad. Un estudio exploratorio. XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVI Jornadas de Investigación. XV Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. I Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. I Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-111/785
  9. Dorantes, J., Martínez, K. & Hernández, R. (2023). Las representaciones sociales sobre la categoría de género. Una mirada estudiantil universitaria. Revista de Investigación y Evaluación Educativa, 10(1), 108-131. https://doi.org/10.47554/revie.vol10.num1.2023.pp108-131
  10. Estrada, J., Mendienta, A. & González, B. (2016). Perspectiva de género en México: Análisis de los obstáculos y limitaciones. Opción, 32(13), 12-36. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048483002
  11. López, I., Viana, M. & Sánchez, B. (2016). La equidad de género en el ámbito universitario: ¿un reto resuelto? Revista Electrónica Interuniversitaria de formación del profesorado, 19(2). 349-362. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.2.211531
  12. Mendoza, I., Sanhueza, S. & Friz, M. (2017). Percepciones de equidad e igualdad de género en estudiantes de pedagogía. Papeles de Trabajo, (34), 59-78. chro-me-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.scielo.org.ar/pdf/paptra/n34/n34a05.pdf
  13. Medrano, L.A. & Talamantes, J. (2016). Género, masculinidad y violencia. Percepciones en el entorno universitario. En D.I. Valdez, R. Valenzuela & E. Ochoa (Comp.), Igualdad de Género: Investigaciones (pp. 66-74). Sonora: ITSON
  14. González, F. & Miranda, J.J. (2016). Manifestaciones sobre la violencia entre estudiantes de nivel superior. Justificaciones desde la masculinidad. En D.I. Valdez, R. Valenzuela & E. Ochoa (Comp.), Igualdad de Género. Investigaciones (pp. 66-74). Sonora: ITSON
  15. Guerrero, L. (2018). Gender perspective in university students. A review of your perceptions and academic trajectories. Journal-Health Education and Welfare, 2(3), 1-8. https://www.rinoe.org/bolivia/Journal_Health_Education_and_Welfare/vol2num3/Journal_Health_Education_and_Welfare_V2_N3_1.pdf
  16. Hair, J., Anderson, R., Tathan, R. & Black, W. (1999). Análisis multivariante (5ª Ed). Madrid: Prentice Hall Iberia.
  17. Merma, G., Ávalos, M.A. & Martínez, M.A. (2017). Percepciones del alumnado y de los y las líderes estudiantiles sobre inequidades de género en la universidad. Reencuentro: Género y Educación Superior, (74), 59-80. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/download/931/926/
  18. Rocha, M., Mendoza, L. & Sevilla, J. (2022). Percepciones de equidad de género y su relación con la estructura familiar de los estudiantes: Caso Universidad Autónoma de Tamaulipas. Re-vista DYCS Victoria, 4(1), 67-76. https://doi.org/10.29059/rdycsv.v4i1.145
  19. Solís, S. (2016). Igualdad de género: una condición del desarrollo humano. Trabajo social UNAM, (10), 11-24. https://www.revistas.unam.mx/index.php/ents/issue/view/4366
  20. UNICEF (2017). Perspectiva de Género. Comunicación, infancia y adolescencia, guía para periodistas. Argentina: UNICEF.