Coping strategies in children with and without social risk: a comparative study
Published 2024-03-27
Keywords
- Coping strategies,
- childhood,
- children,
- social risk
How to Cite
Copyright (c) 2024 Veronica Carmen Tite-Malusin, Víctor Manuel Cuadrado-Ramírez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The sociocultural context can impose differences on children in terms of opportunities, and expose them to risk situations that increase their vulnerability. In this situation, it is essential that children have the necessary resources to reduce this impact. The objective of this research was to compare coping strategies in children with and without social risk in the Pisque sector, Izamba parish, Ambato. The sample was made up of 100 boys and girls, aged between 9 and 12 years. A sociodemographic sheet and the Coping Scale for Children (EAN) were used as instruments. Methodologically, it is a quantitative, non-experimental study, with a descriptive, comparative, cross-sectional scope. The results reveal statistically significant differences in coping strategies between children at social risk and those who do not share the same conditions. In conclusion, children at social risk tend to use unproductive coping strategies more frequently.
Downloads
References
- Aparecida Voltarelli, M. A.-. (2018). Infancia sudamericana: estudios, saberes y producciones desde la perspectiva de la sociología de la infancia.
- Armijos-Briones, M., Pires de Sousa, F., & Zavala-Briones, M. M. (2023). Aumento de la pobreza e inequidad en el financiamiento del sistema de salud de Ecuador. Revista de Salud Pública, 21, 299-306. https://doi.org/10.15446/rsap.v21n3.77849
- Arrieta, G. A., Baldi-López, G., & Albanesi De Nasetta, S. (2015). Estrategias de afrontamiento y estrés en un grupo de niños de la ciudad de San Luis (Argentina). Pensando Psicología, 11(18), 97-106. https://doi.org/10.16925/pe.v11i18.1222
- Balsells, M. Á. (2016). La infancia en riesgo social desde la sociedad del bienestar. Education in the Knowledge Society (EKS), 4(1), Article 1. https://doi.org/10.14201/eks.14341
- Castañeda López, E., & Peñacoba Puente, C. (2017). Regulación emocional en la infancia. Relación con la personalidad, la calidad de vida y la regulación emocional paterna. Cuadernos de Neuropsicología / Panamerican Journal of Neuropsychology, 11(3). https://www.redalyc.org/journal/4396/439656187006/html/
- Castiblanco-Moreno, S. E., & Medina-Arboleda, I. F. (2017). Pobreza y funcionamiento psicológico. Revisión sucinta de una relación en dos vías. Cultura, Educación y sociedad, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.1.2017.05
- Colacce, M., & Tenenbaum, V. (2017). Un análisis de la evolución de la pobreza multidimensional en la infancia y adolescencia en Uruguay entre 2006 y 2014. Estudios económicos, 32(2 (Julio-Diciembre)), 171-212.
- Cracco, C., & Blanco Larrieux, M. L. (2015). Estresores y estrategias de afrontamiento en familias en las primeras etapas del ciclo vital y contexto socioeconómico. Ciencias Psicológicas, 9(Extra 0), 129-140.
- Deza Villanueva, S. L. (2015). Factores de riesgo y protección en niños y adolescentes en situación de pobreza de instituciones educativas en Villa El Salvador. Avances en Psicología, 23(2), Article 2. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n2.165
- Echeburúa, E., & Amor, P. J. (2019). Memoria traumática: Estrategias de afrontamiento adaptativas e inadaptativas. Terapia psicológica, 37(1), 71-80. https://doi.org/10.4067/S0718-48082019000100071
- Esparza Olcina, M. J., & Flores Villar, S. (2020). A mayor pobreza infantil, peor salud física y mental. Pediatría Atención Primaria, 22(87), 323-325.
- García Álvarez, D., Suárez Urdaneta, E., Espina Gómez, M., & Peña Esteva, H. (2020). Aproximación a los estilos de afrontamiento y fortalezas del carácter en adolescentes. Revista de Orientación Educacional, 34(65), Article 65.
- Harvey Narváez, J., Arteaga Garzón, K. V., Córdoba-Caicedo, K., & Obando Guerrero, L. M. (2021). Eventos vitales estresantes, estrategias de afrontamiento y resiliencia en adolescentes en contexto de pandemia. Psicogente, 24(46), 174-190. https://doi.org/10.17081/psico.24.46.4789
- Hernández Altamirano, S. V., & Gutiérrez Lara, M. (2012). Estilos de afrontamiento ante eventos estresantes en la infancia. Acta de investigación psicológica, 2(2), 687-698.
- Hernández Pachucho, J. E., & Pinos Montenegro, J. (2022). Estrategias de afrontamiento en adolescentes “kichwa kisapincha”, en trabajo infantil. Estudio comparativo. Wimb Lu, 17(1), Article 1. https://doi.org/10.15517/wl.v17i1.51048
- Herrera-Mora, D. B., Munar-Torres, Y. E., Molina-Achury, N. J., & Robayo-Torres, A. L. (2019). Desarrollo infantil y condición socioeconómica. Artículo de revisión. Revista de la Facultad de Medicina, 67(1), 145-152.
- Laverde Rojas, H., Gómez Ríos, J., & Garzón, A. (2019). Pobreza en la infancia: Enfoques y aproximaciones conceptuales. Equidad y Desarrollo, 1, 63-87. https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss33.4
- Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation (pp. xiii, 557). Oxford University Press.
- Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=222981
- Lipina, S. J., & Segretin, M. S. (2015). 6000 días más: Evidencia neurocientífica acerca del impacto de la pobreza infantil. Psicología Educativa, 21(2), 107-116. https://doi.org/10.1016/j.pse.2015.08.003
- Melgar Damian, L. A. (2019). Estrés cotidiano infantil y estrategias de afrontamiento en estudiantes de nivel primario de Chiclayo. PAIAN, 10(1), Article 1.
- Melo Castilla, L. A., Heckman, J., Barbeito, L., Segura Pérez, S., & Lipina, S. (2019). Infancia, adolescencia y juventud: Oportunidades claves para el desarollo (primera). UNICEF.
- Méndez Ulrich, J. L., Pastor Vicente, C., & Molina Garuz, M. C. (2017). Vulnerabilidad, riesgo social y resiliencia en la infancia: El cuento como recurso didáctico. UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis, 2, 18-28.
- Miño Romero, S. D., & Eugenio Zumbana, L. C. (2022). Resiliencia y su relación con la calidad de vida en niños y adolescentes pertenecientes a centros de acogimiento. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), Article 6. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4157
- Monjarás Rodríguez, M. T., Lucio y Gómez-Maqueo, M. E., Romero Godínez, E., & Durán Patiño, C. (2021). Afrontamiento y Estrés en Preescolares: El Papel de la Edad y el Sexo—Dialnet. 11(3), 17-25.
- Morales Rodríguez, F. M., & García Medina, T. (2017). Efecto del entorno y rendimiento académico en las estrategias de afrontamiento infantil. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 033-037. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.14.2265
- Mora-Merchán, J., Espino, E., & Rey, R. D. (2021). Desarrollo de estrategias de afrontamiento efectivas para reducir el acoso escolar y su impacto en las víctimas estables. Psychology, Society & Education, 13(3), Article 3. https://doi.org/10.25115/psye.v13i3.5586
- Morán Távara, F. D. elizabeth. (2018). Evidencias De Validez De La Escala De Afrontamiento Para Niños En Alumnos Del Nivel Primario Del Distrito De Trujillo. Universidad César Vallejo. http://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/2982376
- Moreira González, A., & Murillo Gamboa, P. (2016). Habilidades para la vida como estrategia de promoción de la salud en niños y niñas en riesgo social: Programa educativo de enfermería. Enfermería Actual de Costa Rica, 30, 43-60.
- Ortega Ormaza, T. A., Castro Marín, I. P., & Carrasco Vintimill, J. L. (2019). Estrategias de afrontamiento ante bullying en escolares de Cuenca. Revista Cubana de Educación Superior, 38(4 especial), Article 4 especial. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2261
- Paredes Barreno, G. Z., & Fierro Villacreses, M. S. (2022). Estrategias de afrontamiento y estrés en personas con discapacidad física. Revista Eugenio Espejo, 16(3), Article 3. https://doi.org/10.37135/ee.04.15.05
- Reyes-Rojas, M., Mieles-Barrera, M. D., & Vargas, B. A. H. (2021). Afrontamiento Familiar Y Su Relación Con El Bienestar Infantil Y Familar: Estudio En Familias En Condición De Vulnerabilidad1. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 12(1), 50-75.
- Rico, D., Barreto, I., Mendoza, M., Pulido, P., & Duran, S. (2020). Políticas públicas para el afrontamiento adaptativo del COVID-19: nueva normalidad en Colombia (2020). Análisis Político, 33(100), 92-117. https://doi.org/10.15446/anpol.v33n100.93363
- Rodríguez Espinola, S., & Muratori, M. (2016). Victimización e inseguridad subjetiva en la población urbana de la Argentina (2010-2015). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.36001.81764
- Romero Godínez, E., Lucio y Gómez Maqueo, E., Durán Patiño, C., & Ruiz Badillo, A. (2017). Afrontamiento y algunos problemas internalizados y externalizados en niños. Acta de Investigación Psicológica - Psychological Research Records, 7(3), 2757-2765. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.11.005
- Salavera Bordás, C. S., & Usan Supervía, P. U. (2017). Repercusión de las estrategias de afrontamiento de estrés en la felicidad de los alumnos de Secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 65-77.
- Uribe Urzola, A., Ramos Vidal, I., Villamil Benítez, I., & Palacio Sañudo, J. E. (2018). La importancia de las estrategias de afrontamiento en el bienestar psicológico en una muestra escolarizada de adolescentes: The importance of coping strategies on psychological wellbeing in a school-based sample of adolescent population. Psicogente, 21(40), Article 40. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3082
- Vallejo-Slocke, L., Sanz, J., García Vera, M. P., Fresneda, J., & Vallejo, Mi. (2022). Salud Mental, Calidad de Vida y Estrategias de Afrontamiento de Niños Vulnerables Durante la Pandemia de la COVID-19 | Psicothema. 34(2), 249-258.
- Vignolo, L. (2023). Estrategias de afrontamiento en niños y adolescentes resilientes. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 8(0), Article 0. https://doi.org/10.32351/rca.v8.323
- Villavicencio-Aguilar, C., & López-Larrosa, S. (2019). Funcionamiento Familiar Y Estrategias De Afrontamiento De Madres Y Padres De Preescolares Con Discapacidad Intelectual. Revista Ciencia Unemi, 12(31), 140-153.
- Viñas Poch, F., González Carrasco, M., García Moreno, Y., Malo Cerrato, S., & Casas Aznar, F. (2015). Los estilos y estrategias de afrontamiento y su relación con el bienestar personal en una muestra de adolescentes. Anales de Psicología, 31(1), 226-233. https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.163681