Vol. 5 (2023): january-december: continuous publication
Original article

Social trajectories of professors and their perceptions in the formation of values in university students

Luis Arturo Guerrero-Azpeitia
Universidad Politécnica Metropolitana de Hidalgo
Bio

Published 2023-03-31

Keywords

  • Values,
  • comparative education,
  • subjectivity,
  • university teaching

How to Cite

Guerrero-Azpeitia, L. A. (2023). Social trajectories of professors and their perceptions in the formation of values in university students. Puriq, 5, e472. https://doi.org/10.37073/puriq.5.472

Métricas alternativas

Abstract

In this research, the objective was to describe the predispositions of university professors who, according to their social trajectories, manifest about the formation of values in students. For the above, a theoretical-conceptual scaffolding of a sociological nature was built that articulated the production of subjectivity from the objective conditions, methodologically three moments were recovered: 1) determination of the social trajectories of the teachers; 2) characterization of their predispositions on the formation of values; and 3) construction of the relationship between them. The findings suggest a significant difference in the interpretative categories built on the predispositions in the formation of values between social agents, attributed mainly to the objective conditions of origin in both cases when observing significant differences in the appropriation of values in the family, educational and social. These findings provide elements for the reorganization of activities and contents for the development and appropriation of corresponding values

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Arango, O., Clavijo, S., Puerta, I. y Sánchez, J. (2014). Formación académica, valores, empatía y comportamientos socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de Educación Superior, 43-1(169). 89-105. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista169_S1A5ES.pdf
  2. Barba, M. y Alcántara, A. (2003). Los valores y la formación universitaria. Reencuentro, (38), 16-23. https://www.redalyc.org/pdf/340/34003803.pdf
  3. Berguer, P. y Luckmann, T. (1986). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
  4. Bourdieu, P. (1979). La distinción: Criterio y bases sociales del gusto. España: Taurus.
  5. Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. España: Editorial Desclée de Brouwer S.A.
  6. Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Argentina: Siglo XXI.
  7. Bourdieu, P. y Wacquant, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. Argentina: Siglo XXI editores.
  8. Chapa, P. y Martínez, T. (2015). Valores universitarios en los jóvenes estudiantes de la Facultad de Ciencias Políticas y Adminsitración Pública, UANL. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo, 6(11). https://www.redalyc.org/pdf/4981/498150319046.pdf
  9. García Inda, A. (1997). La violencia de las formas jurídicas. Barcelona: Cedecs Editorial S. L.
  10. Guerrero, L. (2022). Yuxtaposición, trayectorias sociales y la construcción del objeto de estudio. Reflexiones metodológicas. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 13(19), 52-73. http://saece.com.ar/relec/revistas/19/art3.pdf
  11. Guerrero, L. (2020). Capitales, habitus y disposiciones de profesores universitarios. Una aproximación a partir de sus trayectorias académicas. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(25), 171-131. https://doi.org/10.46652/rgn.v5i25.672
  12. Guerrero, L. (2017). El estudio de la subjetividad. Una mirada desde la educación comparada. In Crescendo. Educación y Humanidades, 4(1), 50-71. https://www.researchgate.net/publication/339513182_El_estudio_de_la_subjetividad_Una_mirada_desde_la_educacion_comparada
  13. Hernández, Y. y Pérez, R. (2017). La educación en valores de los estudiantes universitarios: Una experiencia en el centro universitario municipal de Jaguey Grande. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 1(2). 63-78. http://www.scielo.org.ar/pdf/rece/v1n12/v1n12a05.pdf
  14. Hair, J., Anderson, R., Tathan, R. y Black, W. (1999). Análisis multivariante 5ª Edición. España: Prentice Hall Iberia.
  15. Palomeque, M. y Hernández, G. (2021). Formación de valores en estudiantes universitarios. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2). http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/431/470
  16. Reyes, I. y Hernández, G. (2019). Identificación y práctica de valores en la formación universitaria. Revista Cubana de Educación Superior, (2). http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/293/334
  17. Rodríguez, R. y Castaño, E. (2012). Educación en valores en el ámbito universitario. En R. Rodríguez (Coord), La educación en valores en el ámbito universitario. Propuestas y experiencias (pp. 19-29). España: Narcea.
  18. Sartori, G. (1994). Comparación y método comparativo. En Sartori, G. y Morlino, L (Comp.). La Comparación en las Ciencias Sociales (pp. 29-49). España: Alianza Editorial.