Vol. 6 (2024): january-december: continuous publication
Original article

Academic productivity of communication teachers at public universities. Contributions to the field of knowledge

Christian Giovanny Miranda-Gaibor
Universidad Nacional de Chimborazo
Bio
Carlos Alberto Larrea-Naranjo
Universidad Nacional de Chimborazo
Bio
José Vinicio Palacios-Carrillo
Universidad Nacional de Chimborazo
Bio

Published 2024-01-23

Keywords

  • knowledge,
  • specialized teacher,
  • investigation,
  • academic publication

How to Cite

Miranda-Gaibor, C. G., Larrea-Naranjo, C. A., & Palacios-Carrillo, J. V. (2024). Academic productivity of communication teachers at public universities. Contributions to the field of knowledge. Puriq, 6, e550. https://doi.org/10.37073/puriq.6.550

Métricas alternativas

Abstract

Academic production in public university institutions in Ecuador reflects significant changes in publications at the national and international level. Thus, the research started from the quantitative approach, descriptive level, where the bibliometric indicator of the UNACH repository, publications were reviewed between 2014 to 2022. The main results showed that the teachers of the Communication Career generated a greater number of publications since 2019, especially in 2022. In addition, there is interest in academic production on regional research, magazines with preference in Spanish, without a tendency towards specific topics. It is concluded that, after strengthening public policies in research, anchored to the use of the Internet, they have generated a greater number of academic production, contributions that have given knowledge from a variety of topics of communication interest anchored to the social and cultural, however, still It is a path that requires overcoming challenges such as the non-native language to expand the number of readers in the field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Arispe, C., Yangalí, J., Guerrero, M., Orellana, O., Acuña, L., Arellano, C. (2020). La investigación científica. UIDE https://repositorio.uide.edu.ec/bitstream/37000/4310/1/LA%20INVESTIGACI%c3%93N%20CIENT%c3%8dFICA.pdf
  2. Araujo, E., Huertas, L., & Párraga, K. (2020). Análisis de la producción científica del Ecuador a través de la plataforma Web of Science. Revista Cátedra, 3(2), 150-165.
  3. Cárdenas, M. (2019). Dificultades de docentes de inglés para publicar artículos científicos en contextos periféricos: percepciones de autores y evaluadores. Revista de Lengua y Cultura, 24(1), 181-197.
  4. Castillo, J., & Powell, M. (2018). Research Impact and International collaboration: A Study of Ecuadorian Science. Journal of Hispanic Higher Education, 1-8. doi:https://doi.org/10.1177/1538192718779169
  5. Chaparro, H., & Dennis. (2022). Pesquisa acadêmica em comunicação: uma revisão da pesquisa em comunicação na Universidad de Lima (2016-2021). Contratexto(37), 1-8.
  6. Gavilanez, M., Estrella, B., Salvador, C., Lastra, X., Andueza, F., Tarín, A., . . . e. (2021). Propuesta de actualización de líneas de investigación institucionales. Universidad Central del Ecuador.
  7. González, C., Londoño, J., & Giraldo, W. (2022). Evolución de la producción científica en américa latina indexada en SCOPUS 2010-2021. Bibliotecas. Anales de Investigacion;, 18(3), 1-14.
  8. Gordillo, J., Sánchez, Y., Terrones, A., & Cruz, M. (2020). La productividad académica en las instituciones de educación superior en México: de la teoría a la práctica. Propósitos y Representaciones, 8(3). doi:DOI:10.20511/pyr2020.v8n3.441
  9. Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173.
  10. Imán, S., Quindemil, E., & Chaparro, E. (2021). Producción científica de las universidades públicas ecuatorianas según Scopus, en el período 2012-2017. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 6(1), 24-39. doi:DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v6iEspecial.3784
  11. León, J., Socorro, A., Cáceres, M., & Pérez, C. (2020). Producción científica en América Latina y el Caribe en el período 1996-2019. Revista Cubana de Medicina Militar, 49(3), 1-8. https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/573/536
  12. López, E. (2021). Guía para la producción de artículos académicos con fines de publicación. Universidad Veracruzana.
  13. Martínez, M., García, J., Maceda, M., & Gutiérrez, O. (2022). La productividad académica en los institutos tecnológicos mexicanos: la divulgación del quehacer educativo. Revista Científica Multidisciplinaria, 7(2), 10-23.
  14. Moreira, L., Morales, J., Crespo, S., & Guerrero, J. (2020). Caracterización de la producción científica de Ecuador en el periodo 2007-2017 en Scopus. Investigación Bibliotecológica, 34(82), 1-8. doi:https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2020.82.58082
  15. Ramírez, D., Palacios, J., & Castellanos, Ó. (2019). ANÁLISIS COMPARATIVO de la productividad académica de Ciencias Sociales, Humanidades e Ingeniería y Tecnología. Prisma Social, 27(4), 20-39.
  16. Ramírez, T., & Salcedo, A. (2023). América Latina y la Producción de Artículos Científicos: un crecimiento desigual y asimétrico. Práxis Educacional, 19(50), 1-26. doi:DOI:10.22481/praxisedu.v19i50.12001
  17. Rojas, J., Jaramillo, M., Lazo, Y., & Pedraza, X. (2021). La evaluación de la producción científica del profesor universitario ecuatoriano, una nueva perspectiva. Tlateomani(37), 156-172.
  18. Scimago Journal & Country Rank. (2019). Journal Ranks. https://www.scimagojr.com/journalrank.php
  19. UNESCO. (2015). nforme de Seguimiento de la ETP en el Mundo. http://www.educandoenigualdad.com/wp-content/uploads/2015/05/EPT2015.compressed.pdF