Vol. 4 (2022): january-december: continuous publication
Original article

Sense of belonging in an ecuadorian’s university students in pandemic times

Yosbanys Roque-Herrera
Universidad Nacional de Chimborazo
Bio
Luis Ronaldo Quizhpi-Andrade
Universidad Nacional de Chimborazo
Bio

Published 2022-03-24

Keywords

  • Sense of Belonging,
  • Higher Education,
  • Students

How to Cite

Roque-Herrera, Y., & Quizhpi-Andrade, L. R. (2022). Sense of belonging in an ecuadorian’s university students in pandemic times. Puriq, 4, e272. https://doi.org/10.37073/puriq.4.272

Métricas alternativas

Abstract

The sense of belonging implies the creation of bonds of commitment of the individual with his social group or organization to which he belongs. The purpose of the research process was to establish the status of the dimensions inherent to the sense of belonging in students of the Graphic Design career at the National University of Chimborazo during the academic period November 2020 - April 2021; through an observational, descriptive, and cross-sectional cost study, whose study population was made up of 66 students from this educational context, who decided to participate voluntarily. The determining factors questionnaire was applied to assess the sense of belonging in university students. 98.48% of the participants were under 30 years of age and 66.66% belonged to the male gender. The values of the means in the measured factors ranged between 2.27 and 3.25, predominant category quite. The social dimension was the worst rated by those involved. Factors related to professional training, pride in their institution and the way in which it prepared its virtual teaching scenarios were the best perceived by the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Brea, L. M., y González-González, M. T. (2014). Factores determinantes del sentido de pertenencia de los estudiantes de Arquitectura de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra, Campus Santo Tomás de Aquino [Tesis de doctorado]. Murcia: Universidad de Murcia.
  2. Castillo-Riquelme, V., Rodríguez-Garcés, C., y Escalona-Burgos, J. (2018). Participación, vida democrática y sentido de pertenencia según tipo de establecimiento educativo en Chile. Páginas de Educación, 11(2), 108. https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1630.
  3. Contreras-Quiroz, N. (2020). Pensamiento sobre la formación ciudadana en estudiantes universitarios, dimensiones para la construcción de un cuestionario. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 73-91. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300073.
  4. De Pontes-Loreto, F. (2018). Arquitectura teórica del sentido de pertenencia en la educación. Revista Ciencias de la Educación, 28(51), 94-104.
  5. Escobar-Puig, M., y Rodríguez-Macías, J. C. (2018). Evaluación de la calidad de vida escolar en estudiantes de tercero de secundaria del estado de Baja California, México. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(33), 45-57. https://doi.org/10.21703/rexe.20181733mescobar6.
  6. Ghotra, S., McIsaac, J., Kirk, S. y Kuhle, S. (2016). Validation of the “Quality of Life in School” instrument in Canadian lementary school students. Peer J, e1567. https://doi.org/10.7717/peerj.1567.
  7. Henríquez-Pino-Santos, P. C., y Sánchez-Pérez, L. (2020). Impact of the Educational Program Offered by the Seniors College on Community Empowerment. Revista Cubana de Educación Superior, 39(1).
  8. Hernández-de la Torre, E., y Navarro-Montaño, M. J. (2018). Redes educativas locales para la mejora escolar. Revista electrónica de investigación educativa, 20(3), 29-42. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1669.
  9. Hernández-Prados, M. A., y Alcaraz Rodríguez, M. (2018). Factores incidentes en el abandono escolar prematuro. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 182-195.
  10. Martínez-Ferrer, M., Llopiz-Guerra, K., Herrera-Carrazana, K., Bosch-Izquierdo, M., Martínez-Aparicio, A., y Rivero-González, G. A. (2019). Labor extensionista para consolidar la formación del psicopedagogo en temas de convivencia escolar. EDUMECENTRO, 11(3), 20-31.
  11. Mayorga, R., y Pascual, J. (2019). Innovación educativa y producción de identidades: el caso del Programa Interdisciplinario de Investigación Escolar. Educação e Pesquisa, 45, e194287. https://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945194287.
  12. Quaresma, M. L., y Zamorano, L. (2016). El sentido de pertenencia en escuelas públicas de excelencia. Revista mexicana de investigación educativa, 21(68), 275-298.
  13. Ramírez-Díaz, J. L., Castro-Acevedo, D., Arrieta-Quesada, M., Redondo-Hernández, M., y Brenes-Zamora, M. A. (2018). Percepción del estudiantado activo sobre las causas del abandono escolar en instituciones de secundaria de la Dirección Regional de Enseñanza de Cartago, Costa Rica. Revista Educación, 42(2), 80-96. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v42i2.23574.
  14. Ramírez-Díaz, J. L., y Hidalgo-Solano, F. (2018). Satisfacción de estudiantes de secundaria nocturna y su incidencia en el abandono escolar. Revista Electrónica Educare, 22(1), 287-300. https://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.14.
  15. Rodríguez Garcés, C. R., Padilla Fuentes, G., y Espinosa Valenzuela, D. (2021). Sentido de pertenencia escolar entre niños, niñas y adolescentes en Chile: perfiles e itinerarios mediante árboles de clasificación. Revista Colombiana de Educación, 1(81). https://doi.org/10.17227/rce.num81-10256.
  16. Romero, E. y Hernández, M. (2019). Análisis de las causas endógenas y exógenas del abandono escolar temprano: una investigación cualitativa. Educación XXI, 22(1), 263-293. https://doi.org/10.5944/educxx1.21351.
  17. Sandoval-Muñoz, M. J., Mayorga-Muñoz, C. J., Elgueta-Sepúlveda, H. E., Soto-Higuera, A. I., Viveros-Lopomo, J., y Riquelme-Sandoval, S. V. (2018). Compromiso y motivación escolar: Una discusión conceptual. Revista Educación, 42(2), 66-79. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v42i2.23471.
  18. Vidal-Ledo, M. J., González-Longoria, M. C. B., y Armenteros-Vera, I. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 35(1), e2851.