Formative research and achievement in students of a public university - Lima
Published 2021-05-05
Keywords
- Formative research,
- accomplishment of competencies,
- know how to do,
- know how to know and know how to be
How to Cite
Copyright (c) 2021 Nelson Paucca Gonzales, Maura Natalia Alfaro Saavedra, José Omar García Tarazona, Juana Ramírez Quiroz de Montoya, Rusbel Jhon Rafayle Cuadra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The article responds to the general objective: to determine the relationship between formative research and the accomplishment of competencies for the students of the faculties of Technology, Primary Education, Social Sciences and Humanities of the National University of Education. In order to obtain the results, a basic quantitative non-experimental focus was taken into account, as well as a correlational design, and in addition the use of an analytical and hypothetical deductive methodology. The population was made up of 3, 275 with a sample of 344 male and female students. The information was obtained by way of surveys and a questionnaire with the Likert scale. The statistics were treated using Microsoft Excel and SPSS-25 software, with the results being analyzed in two different moments, by way of the descriptive statistics and the proof of the hypothesis using inferential Spearman Rho statistics which demonstrated a relationship of moderate magnitude (r=.724) and a significant statistical value (P = .000 less than 0.05). Therefore, a direct and significant relationship exists between the variables of formative research and the accomplishment of competencies for the students of the faculties of Technology, Primary Education, Social Sciences and Humanities of the National University of Education during the 2020 Academic Cycle.
Downloads
References
- Banderas, C., Cárdenas, G. y Martínez, M. (2018). Perspectivas docentes sobre la formación de competencias investigativas en relación con los programas de asignatura. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/5138/5138557420 30/html/index.html
- Bunk, G. (1994). La transición de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Recuperado de file:///C:/Users/PC/Downloads/ Dialnet-LaTransmisionDeLasCompetenciasEnLaFormacionYPerfec-131116.pdf.
- Estrada, A. y Estrada, J. (2019). La investigación formativa desde la transdisciplinariedad, para la reforma del pensamiento dentro de la formación profesional. Uniandes EPISTEME, 194-216 Recuperado de: ISSN 1390-9150/ Vol. 6 / Nro. 2 / abril-junio.
- Espinoza, E., Rivera, A. y Tinoco, N. (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Recuperado file:///C:/Users/User/Downloads/ Formacion%20de%20competencias%20investigativas%20Espinoza%2016.pdf
- Finol, M. y Pinela, J. (2015). Competencias informacionales e investigación formativa para la generación de diálogos de saberes desde la universidad. Saberes y diversidad, 1-9. Recuperado de: web http:// www.fhe.luz.edu.ve/investigacion/images/ publicaciones/MEMORIASVIIIJORNADASFHE.
- García, Z. y Aznar, I. (2019). El desarrollo de competencias investigativas, una alternativa para formar profesionales en pedagogía infantil como personal docente investigador. Recuperado de https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v23n1/1409-4258-ree-23-01-297.pdf
- Hernández, R y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación las rutas cuantitativas, cualitativas y mixta. México: MC Graw Hill.
- Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Recuperado https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion. pdf
- Parra, C. (2004). Apuntes sobre investigación formativa. Educación y educadores, 57-77 Recuperado de: https://www. redalyc.org/articulo.oa?id=834/83400707.
- Pirela, J., Pulido, N. y Mancipe, E. (2015). Componentes y dimensiones de la investigación formativa en ciencias de la información. recuperado de: https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=823/82343214004
- Restrepo, B. (2010). Concepto y aplicaciones de la investigación formativa y criterios para evaluar la investigación científica en sentido estricto. México: Narcea.
- Restrepo, B. (2017). Conceptos y Aplicaciones de la Investigación Formativa, y Criterios para Evaluar la Investigación científica en sentido estricto. Recuperado de https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2017/03/Investigaci%C3%B3n-Formativa-Colombia.pdf.
- Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: ECOEO. Recuperado de: file:///D:/UNE%20-%20
- -2018/EQUIPO%20DE%20INVESTIGACI%C3%93N-2020_UNE/TOBON_ Formacionintegralycompetencias4ta.pdf.
- Tejada, J. (2005). Acerca de las competencias profesionales. Revista electrónica de investigación educativa (7)2. Recuperado http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/ v7n2/v7n2a13.pdf
- Universidad Centroamericana (2010). Orientaciones sobre la investigación formativa en el posgrado especializaciones y Maestrías.
- Zelada, J. (2018). Investigación formativa para mejorar el conocimiento de historia y evolución de la gastronomía en estudiantes del II Ciclo de Hotelería, Universidad Católica Chiclayo, 2016. Recuperado de https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/ handle/20.500.12692/29538/Zelada_CJ.pdf?sequence=1&isAllowed=y